— Riktignok har butikkomsetningen også økt, men på postordre har ikke økningen vært så stor på flere tiår, sier markedssjef i Spar Kjøp, Harald Nøss.

Han tror den plutselige veksten som kom med snøen må ha noe med dårlig fremkommelighet og kulde å gjøre.

Postordresalget utgjør rundt 20 prosent av kjedens samlede omsetning. Det betyr at varer for rundt 200 millioner kroner ble pakket og sendt ut med posten fra lageret på Kokstad i fjor.

Internett har gitt postordresalget en ny renessanse også for Spar Kjøp.

Opp mot 70 prosent av salget skjer nå over nett, mens resten fortsatt handles via telefon og brev.

  • Vi hadde 1,4 millioner besøk på nettsidene våre i fjor og rundt 50 millioner sideoppslag, sier Nøss.

Trolig flere butikker

Spar Kjøp har i dag 16 butikker rundt om i landet. Hovedeier av kjeden, Helge Eide Knutsen har planer om flere.

  • Men disse planene er ikke konkrete nok til at vi kan gå ut med dem ennå, sier han.

Også han tror salgshoppet i desember skyldes den dårlige fremkommeligheten som kom med snøen.

— Jeg håper ellers at hele fjoråret vil vise enda bedre tall enn året før, sier Eide Knudsen.

Og i 2008 havnet overskuddet før skatt på 33,7 millioner kroner av en omsetning på 866 millioner.

Finanskrise første halvår

2009 startet imidlertid ikke særlig bra.

  • Også vi fikk merke finanskrisen første halvår i fjor, men vi tok det igjen og vel så det i annet halvår, sier Nøss.
  • Vår mest typiske kunde er en kvinne mellom 35 og 50 år. Hun handler ullvarer fra Janus og Safa som aldri før, sier Nøss.

Og Spar Kjøp er ikke den eneste som merker at folk er i ferd med å legge om handlevanene sine.

  • Vi har registrert en kraftig vekst i netthandel de siste månedene. Spesielt i forbindelse med julen, men vi har vanskelig for å si om metrologiske forhold spiller inn. Det er generelt en kraftig vekst, sier direktør Kjell Rakkenes i Posten og Bring.

30 prosent vekst på nett

Administrerende direktør Arne Falbach har ansvar for 24 Elpricebutikker og nettbutikkene til Elprice og Deal.

  • Vi opplever en sterk vekst på nettbutikkene, og har derfor problemer med å skille ut noen annen snø og kuldeeffekt enn at vi solgte mange ovner. I år regner vi med en vekst på 30 prosent, sier Falbach.

Ifølge tall fra analyseselskapet Forrester, brukte den norske nettkunden i gjennomsnitt 6850 kroner på netthandel i 2008. De tror dette beløpet vil vokse til 7830 kroner i 2014. I så fall svarer det til en vekst på 14,5 prosent.