Ved verkstedet på Kronstad må det nå bygges et nytt såkalt referansespor. Det skal bli et snorrett, 70 meter langt spor med grav under hvor vedlikeholdsfirmaet Stadler Pankow kan foreta presise målinger og vedlikehold av vognene.

Spor 6 som allerede er bygget på Kronstad, var ment å være referansespor. Men dette sporet er ikke bygget etter spesifikasjonene og er ubrukelig til oppgaven, ifølge et brev Bybanen har sendt til Hordaland fylkeskommune.

Vet ikke kostnaden

Multiconsult er satt til å beregne ekstrakostnadene. Prosjektdirektør Jostein Fjærestad vil foreløpig ikke anslå hva ekstrakostnadene vil kunne bli.

— Det var uansett planlagt utbedringer ved verkstedet på Kronstad fordi vi skal ha fem flere vogner til å betjene byggetrinn to, sier Fjærestad.

Byggetrinn to er nå under bygging mellom Nesttun og Lagunen.

Bybanens verksted på Kronstad er ment å være midlertidig. Det er ikke stort nok til å betjene de 42 meter lange vognene som er planlagt hvis og når byggetrinn tre til Flesland åpner. Dagens vogner er 32 meter lange.

Flere andre verkstedsområder langs lagunetraseen har vært vurdert, blant annet en hall under Nordahl Grieg videregående skole. Men nå satser Bybanen på at verkstedet på Kronstad vil være stort nok inntil traseen til Flesland åpner.

Venter på klarsignal

— Sannsynligvis går det mot at vi vil ha 42 meter lange vogner når Bybanen går til Flesland. Men dette er ikke endelig avklart administrativt og politisk, sier administrerende direktør Carl Erik Nielsen i Bybanen AS til bt.no.

Da er planen å bygge et nytt verksted på Flesland.

Men ingen kan si når byggetrinn tre blir vedtatt. Det er bevilget 15 millioner kroner til forarbeid, men fortsatt mangler pengene til utbygging.

— Det jobbes aktivt med å få på plass finansiering, sier økonomidirektør Johnny Stiansen i Hordaland fylkeskommune.

Men han ønsker ikke å gi flere detaljer rundt denne prosessen.