Gründerne Åge Johan Ellingsen og Mikael Petrykowski startet opp nettjenesten «Logokompaniet» i mars 2011. Bedriften leverer grafisk design og logodesign til norske kunder.

Selve designjobben blir derimot gjort av designere i utlandet på anbud. Noe som gir mye lavere priser enn hva norske designbyråer kan tilby.

— Vi gikk i overskudd allerede måneden etter vi startet opp. Så langt i år er vi på vei til å doble omsetningen fra 2011 til en million. Vi har alt fra kommuner og små firmaer, til større prosjekter i portoføljen, sier Ellingsen.

Men samtidig som de to får mange henvendelser og har 30 til 40 oppdrag i måneden, møter de også kritikk fra den norske designbransjen.

- Vi får flere henvendelser av norske designere som mener vi er med på å ødelegge den norske designbransjen. Det er jeg ikke enig i. Vi satser i hovedsak på målgruppen som vil ha profesjonelt design selv om de ikke kan betale norske designpriser.

Randi Hobøl er styreleder i designernes bransjeorganisasjon Grafill. Hun er ikke imponert over kreativiteten og prisene til nettbaserte designbyråer.

Jeg ville ikke kalle det slike firmaer gjør for en god designjobb.

— Jeg ville ikke kalle det slike firmaer gjør for en god designjobb. Vi kan likevel ikke si at designere i utlandet ikke kan gjøre en god jobb. Det er mange nyanser med i bildet, mener Hobøl.

Norsk design for dyrt?

En pakke med ferdig designet logo koster fra 1500 kroner hos Logokompaniet. Første møte med et norsk designbyrå koster gjerne flere tusen kroner. Og da er man bare et skritt på veien mot ferdig produkt.

Hobøl i bransjeorganisasjonen Grafill mener likevel ikke prisene hos norske designbyråer er for høye.

— Prisene i designbransjen er relative og vi har ikke en beskyttet tittel i Norge. Mange norske designbyråer har også et pool av designere i utlandet. Kvalitetssikring er likevel en av hovedoppgavene våre som organisasjon, sier Hobøl.

Hun mener mange kunder ikke vet hva de kjøper med utenlandsk design til bruk i Norge. Eller hvorfor man burde bruke norske designere.

— Vi mener aktører som tilbyr disse designpakkene for en billig penge ikke er spesielt tilrettelagt kunden. Prosessen av profesjonalitet mangler. Eksempelvis skal en logo vare lenge og man skal kunne bruke den til verdibygning i mange år. Designbyrået bør kunne bygge identitet til norske forhold. Selv om norsk design er dyrere i utgangspunktet, vil det lønne seg over tid, sier Hobøl.

Crowd sourcing

Ved å bruke konseptet som kalles crowd sourcing, er ikke Ellingsen og Petrykowski de første som tilbyr logodesign til rimelige fastpriser. Ideen kommer i utgangspunktet fra en amerikansk nettside kalt 99 Designs. Her blir det utlyst åpne konkurranser for alt fra nettsidedesign til emballasjedesign blant 99.000 designere i hele verden.

— Vi jobber på en lignende måte og tar kundekonsultasjonen online og på norsk. Dermed har vi et mye lavere kostnadsnivå enn tradisjonelle designbyråer som gjerne tar flere tusen for et møte og holder til i dyre lokaler, sier Ellingsen

Jobber billig

De to administrerer et pool på cirka 40 designere fra ulike verdensdeler og med ulike spesialiteter. Når en forespørsel kommer inn, sendes den ut til designerne som kommer tilbake med utkast.

Disse forslagene blir presentert kunden i løpet av få dager, som igjen kan velge den logoen de liker best. Designeren i utlandet som vinner anbudsrunden får betalt for jobben.

— Dette gir oss god kapasitet og vi kan også levere til korte tidsfrister: Dessuten settes mange kreative hoder i spill, mener Ellingsen.

Det internasjonalt nettverket av designere sitter i blant annet USA, India, Polen og Filippinene. At designerne som gjør jobben blir underbetalt i forhold til det norske markedet, mener gründerne er feil.

— Dette er kreative unge mennesker som har hjemmekontor og minimalt med utgifter slik at de kan levere tjenester til veldig konkurransedyktige priser og kvalitet. Vi har også norske designbyråer som eksempelvis kjøper tjenestene våre for 5000 kroner, for så å pakke dem inn igjen og selge videre for 50.000 til sine kunder, sier Ellingsen.