Det er nå to år siden det ble åpnet for at ikke bare eiendomsmeglere, men også private selgere kunne få annonsere for boliger på Internett.

Forbrukerombudet har i etterkant av dette sett at mange annonser ikke inneholder tilstrekkelig informasjon. Bransjenormen for markedsføring av boliger setter opp krav til hvilken informasjon som skal være med i annonsene, men denne gjelder kun for meglerne, ikke for privatpersoner.

— Som kjøper har man det samme behovet for informasjon selv om man velger å kjøpe av en privat selger, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Bedre prisinformasjon

Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og eiendomsmeglerbransjen har utarbeidet en oversikt over felt som skal være obligatoriske å fylle ut for selger, og særlig bedre informasjon rundt pris og fellesgjeld vektlegges.

De vil at det skal bli obligatorisk å gi informasjon om blant annet følgende:

  • Prisantydning
  • Omkostninger
  • Likningsverdi
  • Byggeår
  • Antall soverom
  • P-rom/BRA
  • Miljø- og energimerking
  • Felleskostnader, og hva disse inkluderer
  • Fellesgjeld/totalpris
  • Andre opplysninger om fellesgjeld

Ber de andre følge etter

I første omgang har Finn.no, som er den største nettportalen for boligannonsering, nå gjort flere felt obligatoriske å fylle ut, men Forbrukerombudet ber nå resten av annonseportalene følge etter.

De mener at slik disse nettportalene er lagt opp, er det for få felt som er obligatoriske for selger å fylle ut, noe som kan føre til mangelfulle og villedende annonser.

De har sendt anmodningen til åtte andre portaler som tilbyr både meglere og private selgere å legge ut boligannonser. Blant dem er eiendomsnett.no, hytteavisen.no, og ny.no.

— Dette vil gjøre det lettere for privatselgere å vite hva som skal med i en boligannonse, de gjør jo ikke dette like ofte som profesjonelle meglere, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Aftenposten.no.

Han mener det også vil sikre bedre kvalitet for de som er på boligjakt og leser annonser.

Positive til mer informasjon

Selv om det er åpnet for boligannonsering for privatpersoner, er det ikke mange som har benyttet seg av sjansen til nå.

Meglerbransjen anslår at private annonsører utgjør maks to prosent av salget.

— Vi har foreløpig hatt få private boligannonsører, men vi kommer til å tilpasse oss kravene fra Forbrukerombudet, sier Vegard Svendsen, daglig leder i ny.no.

Også daglig leder i nylanserte eiendomsnett.no, Stein Ove Ødegård, er positiv til ombudets oppfordring.

— Vi er selvsagt positive til å følge de retningslinjer som Forbrukerombudet gir, og er opptatt av å sikre at de som skal kjøpe bolig får nok informasjon. Vi har allerede endel obligatoriske felter som må fylles ut, og vil ha de siste på plass i god tid innen fristen fra Forbrukerombudet, sier Ødegård.

Ny løsning fra nyttår

Etter at private selgere fikk slippe til på nettportalene fra januar 2010, har det også vokst frem såkalte tredjepartsaktører, som tilbyr hjelp til hele eller deler av boligsalget, men som ikke er eiendomsmeglere.

Disse tilbyr typisk hjelp til deler av salget, oppgjør, kontraktskriving, råd og lignende, og har ikke fått annonsere på samme vilkår som meglerne med hensyn til blant annet pris og synlighet av firmanavn.

Konkurransetilsynet la før jul forholdene bedre tilrette for såkalte tredjepartsaktører, slik at de i større grad kan annonsere boliger på lik linje med eiendomsmeglerene.

Finn.no og Aftenposten er i samme konsern.

Følg Aftenposten Bolig på Facebook