86 prosent av danske nettbrukere vil ikke betale for nettnyheter. Blant de 7 prosent som kan tenke seg å betale er det betegnende at de ønsker nyheter fra spesialområder. Kun 24 prosent sier at internett er blant deres viktigste nyhetskilder. Kun 54 prosent tror at nyhetene de leser på nett er troverdige. For radio, TV og aviser er de tilsvarende prosentene 88, 83 og 62, skriver Berlingske Tidende.

Nettavisene havner i skvis mellom lesere som ikke vil betale og et vanskelig annonsemarked. Selv om mange leser nettaviser betyr det ikke at de ser reklamen, viser en undersøkelse fra det danske analysefirmaet Perception Research & Consulting (PRC).

— Surferne unngår reklamen, hvis de i det hele tatt oppdager den. Folk søker informasjon på nettet og ignorerer bevegelse, blink og farger, sa konsulent i PRC, Lars Jacobsen, til Jyllands-Posten nylig.

En gang førte den alminnelige begeistringen for internett til et forholdsvis stort annonsesalg. Annonsekundene har blitt mer realistiske og skeptiske. Nå vil de ha noe igjen for pengene, ifølge Jacobsen.

Undersøkelsen av nyhetslesere på nettet er gjennomført ved hjelp av intervjuer med 3.473 representative personer i mars 2001, og er gjort av Gallup iPanel.(Origo)