Den rødhårede, gulkledde og smilende klovnen har i årtier vært McDonald's' varemerke. Tusenvis av barn har fått hilse på klovnen på vei inn eller ut av hamburgerkjeden som pr. 1. januar i år talte 32.737 restauranter verden over.

Men nå har flere hundre helsemedarbeidere i USA fått nok av McDonald's' barnevennlige markedsføring.

I en fersk kampanje ber de selskapet endre sitt image, og anklager dem for å etablere dårlig matvaner hos amerikanere allerede fra barnsben av.

Les også:

— Pensjonér klovnen!

  • Bidragsyterne til dagens helseepedemi er mange og trenger en bred samfunnsmessig respons. Men markedsføring kan ikke lenger ignoreres som en signifikant del av dette massive problemet, er budskapet fra gruppen Corporate Accountability International, som onsdag rykket inn helsides annonser mot McDonalds i seks aviser i USA.

I annonsene, som er signert av 550 helsearbeidere og institusjoner, ber de McDonald's pensjonere klovnen.

— Våre klinikker fylles av barn som lider av sykdommer relatert til maten de spiser, sier Dr. Steven K. Rothschild.

  • Gjennom dette initativet sier vi til McDonald's: Slutt med å gjøre den neste generasjonen syk, pensjonér Ronald og resten av markedsføringen rettet mot barn, sier han ifølge kampanjens nettside.

Nonner eier aksjer

Kampanjen lanseres samtidig som McDonald's' generalforsamling skal stemme over et forslag fra en gruppe nonner i Philadelphia, på USAs østkyst. Fransiskussøstrene, som ifølge Wall Street Journal eier aksjer for minst 10.000 kroner i selskapet, ber McDonald's legge frem en rapport som redegjør for hamburgerkjedens rolle i og respons til den økende andelen amerikanske barn som er overvektige og utvikler diabetes.

- Helt ubegrunnet

Kritikken mot McDonald's barnevennlige markedsføring er ikke ny. I fjor høst vedtok San Fransisco å forby barneleker i fast-food menyer som ikke oppfyller visse sunnhetskrav.

McDonald's selv mener imidlertid kritikken mot Ronald-klovnen og selskapets markedsføring er et slag i løse luften. Ifølge selskapet lærer klovnen barn å være aktive.

  • Kritikken er helt ubegrunnet. Ronald er en positiv formidler, sier Marlena Peleo-Lazar, selskapets administerende direktør, til Associated Press.