— En del av kontrakten mellom Avinor og Tide omhandler at ansatte på flyplassen er innrømmet rabatt, vilkår som drar mot lojalitetsrabatter. Det er ikke er lovlig i forhold til konkurranseloven, sier Robert Aasmul, daglig leder hos Flybussbergen.

Aasmul har sett seg lei på dårlige vilkår fra flyplassledelsen på Flesland. Nå saksøker selskapet hans Avinor for å få konkurrere på like fot med Tide.

Kan være konkurransestridig

Eksperter mener Avinor gjennom kontrakten med Tide kan opptre konkurransestridig.

— Slik det ser ut her vil Avinor kunne bli betraktet som en kommersiell aktør i markedet for transport av passasjerer til og fra flyplassen. De har en dominerende stilling ved at de kontrollerer hvor busser og drosjer skal kunne parkere, sier Tore Lunde, jussprofessor ved Universitetet i Bergen.

Lunde synes det virker merkelig at Avinor har rabatter for de ansatte inne i kontrakten om flybusstransport, og mener de vanskelig kan begrunne dette forretningsmessig.

— Det er opplagt at en slik rabattbestemmelse vil kunne favorisere en kundestrøm til den ene konkurrenten, sier Lunde.

- Møtt mye motgang

Flybussbergen tilbyr ansatte tur-retur billett for 60 kroner, eller månedskort på 450 kroner. Det er en billettrabatt på 66 prosent. Med Flybussen koster det 80 kroner tur-retur, en rabatt på 60 prosent. Selv om de er billigere, opplever Flybussbergen at flyplassansatte ikke engang vet at selskapet eksisterer.

— Vi har møtt mye motgang med våre forsøk på å komme inn på markedet. I sum har dette ført til at vi har tatt ut søksmål mot Avinor, sier Aasmul.

Dårligere plassering av bussene i forhold til Tide, manglende holdeplasser, forbud mot å reklamere for busstilbudet sitt på Flesland og en hemmelig kontrakt mellom Tide og Avinor, er noen av faktorene som gjør at nykommer Flybussbergen har fått nok.

Får ikke innsyn

Selskapet har bedt om innsyn i kontrakten mellom Tide og Avinor, og har fått en sladdet kopi.

— Avinor vil ikke vise oss hele avtalen, enda det er en offentlig avtale vi har rett til innsyn i. Også her blir vi sterkt motarbeidet, sier Aasmul.

Gjennom sladden kan man blant annet lese at Avinor-ansatte skal få rabatterte billetter.

— Avinor vil ikke kommentere ytterligere hvordan dette er regulert i de to kontraktene. Avinor har ikke gitt noen begrensninger overfor selskapene på rabatten de ønsker å tilby, sier kommersiell sjef på Flesland, Aina Tysse.

Avinor fikk først vite om søksmålet mandag.

— Det hadde vært fint hvis de kontaktet oss om det. Vi har inngått en konfidensiell kontrakt med Tide om plasseringene deres som gjelder ut året. Begge parter kan delta i en tilbudskonkurranse til høsten, sier Tysse.

Ulik praksis på Værnes

Lufthavnsjef ved Trondheim lufthavn Værnes, Per Jarle Ingstad, sier at Avinor har avtaler med begge flybuss-selskapene om rabatterte billetter til de ansatte ved flyplassen.

— Vårt mål er at flest mulig av de ansatte skal reise kollektivt. Derfor har vi rabatter for de ansatte som en del av avtalen med flybusselskapene, sier Ingstad.

På Gardermoen er det ikke avtalefestet noen rabatt, men ett av selskapene tilbyr på eget initiativ billetter til redusert pris for ansatte på Gardermoen. I Stavanger finnes det bare ett flybusselskap. De har samme ordning som på Gardermoen.