— Sannheten er at Bergen har fått mange flere tilbud som i større grad er tilpasset individuelt reisende. Det er en voksende trend både i Norge og Europa at færre bruker organiserte turer. Sightseeingbussene er et eksempel på det, sier Ole Warberg, reiselivsdirektør i Bergen Reiselivslag.

Stor konkurranse

Han forteller at det for første gang i år var hele fem bussoperatører som kjempet om de samme gruppekundene på cruisekaiene i Bergen. I tillegg kommer sightseeingstilbudet «hop on, hop off» fra to ulike bussaktører.

— Det er en megatrend at turister i dag vil være sin egen herre på ferie. De er ofte godt orienterte på forhånd og vil få mest mulig ut av et kort opphold. Våre busser gir fleksibilitet, sier daglig leder Philip Straumsheim fra City Sightseeing Norway.

Sammen med City Sightseeing Bergen utgjør de byens to rendyrkete turistbusstilbud. De har faste ruter hvor passasjerene kan hoppe på eller av så lenge billetten er gyldig.

25 prosent vekst

Daglig leder Arne Bogevik fra City Sightseeing Bergen forteller om en kraftig økning i antall passasjerer fra i fjor.

— Det har vært en bra sesong, med en vekst på rundt 25 prosent. Spesielt for cruisetrafikken ser vi at tilbudet treffer godt, sier Bogevik

Samtidig endrer turistmiksen seg. Flere kommer i egne biler eller bruker offentlig transport til å utforske byregionen, forteller Warberg fra Bergen Reiselivslag.

Mål: Øke volumet

Det har ført til en nedgang i gruppemarkedet, til tross for at cruisetrafikken har økt noe voldsomt.

— Vi har hatt bak oss noen år med veldig god vekst. At det nå flater ut er ikke så unaturlig, sier han. Vi forventer imidlertid en ny vekst og har som mål å øke volumet med 500.000 tilreisende de neste årene.