— Den markante økningen i klager på uadressert reklame og gratis aviser viser at mange forbrukere irriterer seg over å motta dette når de har reservert seg, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Forbrukerombudet registrerte i fjor 602 skriftlige klager på levering av uadressert reklame og 422 klager på mottak av gratisaviser. Sammenlignet med 2010 er dette nesten en dobling i antall klager.

Det viser Forbrukerombudets årsstatistikk for 2011. I 2010 fikk Forbrukerombudet 568 slike klager. 371 klaget på uadressert reklame og 197 på at de fikk gratisaviser i posten.

Du kan reservere deg mot uadressert reklame og gratisaviser ved å klistre et klistremerke på postkassen eller døren din.

- Flere årsaker

— Det har nok flere årsaker. Fra sommeren 2009 har det vært mulig å reservere seg mot gratisaviser, og noe har vel kommet som følge av at det har vært mulig å reservere seg mer enn tidligere. Noen store distributører, deriblant Aftenposten, har distribuert veldig mye, og akkurat for Aftenposten har det vært noen omlegginger i rutinene som har medført flere klager derfra. Noen tilfeldigheter er det vel også, men summa summarum var det nesten en dobling i antall klager, og det viser at noen har gjort enn dårligere jobb med å respektere klistremerkene, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet til Aftenposten.no.

Det var Aftenposten som fikk flest klager på uadressert reklame og gratisaviser.

Spam på telefonen

Det har også vært en klar økning i antall klager på spam og innholdstjenester til mobiltelefon. Her har antallet skriftlige klager økt fra 575 i 2010 til 946 i 2011.

— Mange forbrukere plages fortsatt med dyre og uønskede innholdstjenester på mobilen. Det er lenge siden jeg pekte på at vi trenger et bedre regelverk for å beskytte folk mot de useriøse aktørene som finnes i denne bransjen, men dessverre har dette ikke kommet på plass ennå, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Andre områder der antallet henvendelser til Forbrukerombudet har økt i 2011 er finans og innbo.

Totalt flere klager enn i 2010

Helse og dagligvare er det færre som har henvendt seg til Forbrukerombudet om, mens klageantallet på de fleste andre områder har vært forholdsvis stabilt, ifølge pressemeldingen.

Tallene omfatter skriftlige klager, tips og e-post til Forbrukerombudet. Klagestatistikken viser at det samlede antall skriftlige henvendelser til Forbrukerombudet i 2011 var 8835. Det er 386 flere enn året før.