Det viser forbrukerklage-statistikken til Forbrukerrådet, som blir lagt frem onsdag formiddag.

Stadig flere oppdager spill og andre tjeneste på smarttelefonen fort kan bli dyrt. Det er henvendelser om innholdstjenester på digitale produkter som har økt mest fra året før hos Forbrukerrådet.

— Vi fikk en rekke henvendelser fra fortvilte foreldre som hadde lånt bort telefonene sine til spilleglade barn som lastet ned tilleggstjenester og applikasjoner for tusenvis av kroner, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Det har vært 50 prosent økning i saker knyttet til mobile innholdstjenester.

— Inntoget av smarttelefoner har skapt en del nye utfordringer, sier Flønes.

- Barna ser ikke konsekvensene

Fagdirektør Thomas Nordtvedt utdyper problemene overfor Aftenposten.no.

Problemet oppstår om du låner bort telefonen eller nettbrettet til barn som trykker uten å tenke på konsekvensene. Det er det samme som å gi dem kredittkortet ditt.

— I 2007 så vi et hopp i antallet nye klager fordi folk fikk iPhone og streamet Dagsrevyen i utlandet. Den gang ble de høye utgiftene en lærdom, men nå er det appene på smarttelefonene som er utfordringen, sier han.

Apps, en forkortelse for applikasjoner, er småprogrammer som kan lastes ned til smarttelefoner. Enkelte av programmene er gratis, mens andre må man betale for. I tillegg er det ofte mulig å kjøpe tilleggspakker til for eksempel spill på telefonen.

- Det er lagt opp til at det er veldig brukervennlig og praktisk. Man legger inn kredittkortnummeret, og deretter kan man handle med bare et klikk på telefonen. Problemet oppstår om du låner bort telefonen eller nettbrettet til barn som trykker uten å tenke på konsekvensene. Det er det samme som å gi dem kredittkortet ditt, sier Nordtvedt.

Og det er nettopp her mange brenner seg. Det som fremstår som vanlig spilling på nettbrettet eller telefonen kan fort bli svært dyrt om barna laster ned tilleggsfunksjoner eller nye spill. Forbrukerrådet har eksempler på foreldre som har fått regninger på opp mot 30.000 kroner.

— I disse tilfellene har leverandørene vært samarbeidsvillige og tillbakebetalt, forteller Nortvedt.

- Hva bør man gjøre for å unngå at dette skjer?

— Det er egentlig nokså enkelt. Husk at det ligger et kredittkort inne i systemet, og sørg for å ha en passordbeskyttelse som kommer opp ved nye kjøp, sier Nortvedt.

Fremdeles bil på topp

Som tidligere år er det bil som topper listen over antall henvendelser til Forbrukerrådet. Totalt kontaktet nesten 11.000 forbrukere dem for å klage eller spørre om råd når det gjelder kjøp av bil. Det utgjør over 10 prosent av alle henvendelser.

Også spørsmål og klager om bolig, mobil og data samt håndverkertjenester ligger høyt.

Snøscootere i Finnmark

— Folk tar kontakt med Forbrukerrådet når det gjelder ting som betyr noe for dem i hverdagen. Ingenting er så ergerlig som en mobiltelefon som ikke fungerer, eller en regning som blir dobbelt så høy som forventet, sier Flønes i pressemeldingen fra Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets fylkesoversikt viser regionale forskjeller, selv om folk stort sett kontakter oss om det samme uavhengig av hvor de bor: I Finnmark og Troms spør man om snøscootere, mens i Agderfylkene er det snekka som er problemet.

Topp ti 2011

  • Kjøp av bil 10.922 stk (10,61%)
  • Uspesifiserte varer og tjenester 10.573 stk (10,27%)
  • Bolig 9195 stk (8,93%)
  • Datamaskiner 6082 stk (5,91%)
  • Mobiltelefoner5282 stk(5,13%)
  • Håndverkertjenester 4352 stk (4,23%)
  • Møbler 2208 stk (2,15%)
  • Bekledning, klær og sko 1992 stk (1,94%)
  • Hvitevarer 1951 stk (1,90%)
  • TV-apparater 1167 stk (1,13%)
Fagdirektør Thomas Nordtvedt i Forbrukerrådet advarer mot kombinasjoner barnehender, smarttelefon og kredittkort
HENNING CARR EKROLL