Les også:

Etter dette håndtrykket forrige tirsdag, så fremtiden til Peter Litzen (47) og de andre ansatte på Saabs fabrikk i Trollhättan lys ut. Saabs eierselskap, nederlandske Spyker Cars, kunne presentere en avtale med kinesiske Hawtai Motor Group, og produksjonen av Saab-biler i den svenske byen 11 mil nord for Göteborg var tilsynelatende reddet.

Det trodde i hvert fall de 3800 Saab-ansatte.

Men håndtrykket viser seg å være null verdt for Saab. De ansatte rakk ikke engang å komme tilbake på jobb før de torsdag fikk beskjed om at avtalen mellom Spyker og Hawtai ble opphevet med umiddelbar virkning.

Ifølge Spyker ble avtalen brutt fordi det kinesiske selskapet ikke greide å få støtte fra alle sine eiere. Meldingen fikk Spyker-aksjene til å stupe åtte prosent på børsen i Amsterdam.

Dermed ble det brått slutt på jubelkake og festbrus for bilarbeideren Litzen, som har jobbet på fabrikken i Trollhättan i 28 år. Glede ble brått snudd til ny usikkerhet. Han fikk nyhetene om avtalebruddet gjennom kona torsdag morgen.

— Hun ringte og fortalte at de sa det på nyhetene. Vi har ikke vært på jobb denne uken, og nå er det jo uvisst hva som skjer videre, sier han.

Fredag skulle ledelsen etter planen ringe og fortelle de ansatte om arbeidsplanene i uken som kommer.

  • Nå blir det vel ingen ting i neste uke heller da, sier Litzen.

Siden 7. april har produksjonen av Saab-biler stått helt stille på grunn av pengemangel hos eierne. Men da avtalen med Hawtai ble presentert, trodde arbeiderne de kunne vende tilbake til jobben.

Det kinesiske selskapet skulle i første omgang bidra med 1,3 milliarder kroner til finansieringen av bilproduksjonen i Trollhättan. De skulle også betale 930 millioner kroner og få en eierandel på inntil 29,9 prosent i Saabs eierselskap Spyker Cars.

Torsdag ble alt avlyst.

Men selv om den svenske jubel-tårtan som ble servert i forrige uke nå har fått litt bismak, prøver Litzen å være optimist:

— Vi får håpe det løser seg og at de kommer frem til en annen avtale med noen andre.

Og det håper Saab-eiere også. Spyker sier de vil fortsette diskusjonene om å innlede et strategisk samarbeid med Hawtai eller andre partnere i Kina om produksjon, teknologiutvikling og distribusjon i landet.

Torsdag meldte svenske medier at Saabs styrerleder og Spyker-eier, Victor Muller, igjen var på tur til Kina for å finne en ny kinesisk partner.

Ifølge mediene er det nå tre selskaper som peker seg ut som aktuelle partnere. To av de skal, ifølge Svenska Dagbladet, være Great Wall og BAIC. Samtidig skal ytterligere ett kinesisk bilmerke nå vise interesse for Saab.

Spyker sier samtidig at samtalene med Den Europeiske investeringsbanken (EIB) fortsetter, i håp om å få kortsiktig finansiering på 29 millioner euro.

Det lyktes ikke Aftenposten å komme i kontakt med Håkan Skött, klubbleder i IF Metall-klubben i Saab torsdag. Han ville heller ikke kommentere avtalebruddet til svenske medier:

— Vi forsøker å få informasjon, men ledelsen er i Kina, det er ikke så lett, sier han til nyhetsbyrået TT.

De 3800 Saab-arbeiderne har ikke fått noen beskjed om når de eventuelt kan vende tilbake til produksjonshallene. Hvis de noen gang kan det.