Datamaskin— og skriverprodusenten Hewlett-Packard vil inn i forbrukernes stuer. Det amerikanske selskapet presenterer denne uken utstyr som kobler TV og stereoanlegg til nettet, melder Wall Street Journal. HP Digital Entertainment Center er laget for å laste ned, lagre og spille musikkfiler lastet ned fra nett.

Systemet ser ut som vanlig stereo-utstyr. Prisen i USA blir på drøyt 1.000 dollar. Maskinen har lagringskapasitet til 750 CDer. Brukerne skal kunne koble seg til nett uten ventetid forbundet med oppstart av en PC. Selskapet demonstrerer enheten på en teknologikonferanse neste uke. Utstyret skal være i salg før jul.

HPs bevegelse mot konsumentprodukter kommer etter dårlige tider for PC-industrien. Selskapets inntekter falt med 8 prosent i løpet av de tre månedene som sluttet 30. april i forhold til samme periode i fjor.

Salg av nettmusikk Initiativet fra HP kommer samtidig som er rekke selskaper planlegger salg av musikk og film over nettet. Teknologiselskapet RealNetworks annonserte onsdag at det har utviklet programvare som tillater musikkdistributører å spore salget og bruken av låter og filmer på nettet. Når en bruker eksempelvis leier en film gjennom nettet søker systemet for at den overfører filen på en sikker måte, overvåker hvor mange ganger og hvor lenge den blir sett og hindrer at filen blir delt med andre.

Sony Pictures Digital Entertainment blir blant de første som kjøper teknologien kalt RealSystem Media Commerce Suite. Systemet blir også sentralt for MusicNet. Tjenesten er et samarbeid mellom teknologiselskapet og plateselskapene Warner, BMG og EMI. Den skal selge musikk gjennom en abonnementsløsning.(Origo)