Noen runde fugler med svært markerte øyenbryn bor på Griseøyen. Så kommer det sultne, slemme griser som stjeler eggene deres. De sinte fuglene tar hevn ved å skyte seg i katapult mot grisene.

Nei, plottet for mobil— og nettbrettspillet Angry Birds kommer neppe til å vinne Nobelprisen i litteratur. Spillere fra hele verden er derimot vunnet for lengst. Både barn og voksne elsker å bruke pekefingeren til å skyte ut sinte fugler.

— Vi har passert 1,7 milliarder nedlastninger. Hver måned har vi 250 millioner brukere av appen vår. Brukerne kommer fra hele verden, men de største markedene er USA, Storbritannia og Asia, forteller kommunikasjonsdirektør Sara Antila i Rovio, det finske selskapet som står bak storsuksessen.

At det er et finsk selskap, er ikke tilfeldig.

— Finland er veldig entreprenørvennlig. På 2000-tallet satset myndighetene spesielt på spillindustrien, forteller Antila.

Vi bor på fellesrom og jobber 12–15 timer i døgnet. Det er knallhardt, men resultatene er fantastiske

- Finland var naken kvinne

EU omtaler Finland som en av innovasjonslederne i Europa, sammen med Sverige, Danmark, Tyskland og Sveits. Det er basert på en indeks som viser landenes score på en rekke områder innen innovasjon.

Professor Håkan Håkansson ved Senter for innovasjon på BI er skeptisk til denne måten å måle innovasjon på. Han sier at finnene har vært dyktige, men at mye handler om at nød lærer naken kvinne å spinne.

— Da Finland bygget seg opp som en stor teknologinasjon med Nokia i spissen, var landet i økonomisk krise. Det var mange arbeidsledige ingeniører. I en slik situasjon har man mulighetene til å bygge opp en ny næring. En tilsvarende satsing hadde vært umulig i Norge, der nesten alle ingeniører går rett i jobb i energibransjen, påpeker han.

SVETTER I SAUNAEN: Mikko Sundman bruker varme sommerkvelder på å perfeksjonere høyttalerne han håper skal gjøre ham til sjef for den neste teknologi- og designsuksessen fra Finland. I Startup Sauna får han hjelp og gratis kontorlokaler.
Roar Christiansen
DISNEY 2.0: Rovio kaller seg selv et underholdningskonsern, og sammenligner seg med Disney. I Rovio-butikken kan barn og voksne se og kjøpe en liten del av de rundt 1000 produktene som er laget som spin-off av spillet Totalt utgjør denne delen av virksomheten rundt halvparten av inntektene til firmaet.
Roar Christiansen

Nokia viser også hvor usikker teknologisatsing kan være. Etter kjempesuksess i ti år, har markedsandelene rast. Selv i Finland er Nokia-telefoner utkonkurrert av Samsung og Iphone. Mange av de Nokia-ansatte hadde ikke lang vei å flytte da de tok sluttpakke. Rovios hovedkontor ligger nemlig bare 500 meter unna, i Esbo utenfor Helsingfors,

150 nyansatte i år

«Squwaak!» Lydene kommer fra en av de mange skjermene som viser sinte fugler i aksjon. Vi sitter i Rovios hovedkontor, omringet av all verdens produkter som det er mulig å sette nebb, øyne og sinte øyenbryn på. Her er Angry Birds-bøker, brettspill, dukker, kosedyr, klistremerker, klær, penal, drikkeflasker, tannbørste og sko. På bordet foran oss er vi tilbudt Angry Birds-brus og Angry Birds-sjokolade.

— Vi har rundt 1000 lisensierte produkter rundt om i verden. I tillegg driver vi vårt eget forlag som gir ut bøker på finsk og engelsk, forteller Antila.

Selv sitter hun i Angry Birds-hettejakke, og hun forteller om ansatte som nærmest har møblert hjemmet sitt i fugleeffekter.

- Apropos ansatte, vi har lest på hjemmesiden at det er rundt 500?

— Nei, det er tall fra nyttår. Nå er vi vel rundt 650, sier Antila.

— For to og et halvt år siden var det 28 ansatte. Så eksploderte det. Nyttår 2012 var det 220 ansatte. Og nå er vi altså tre ganger så mange, forteller hun.

Da den 20-årige studenten Niklas Hed sammen med fetteren Mikael og en annen medstudent startet det som skulle bli Rovio i 2003, var det få som kunne forutsi at dette skulle bli en ny, viktig bidragsyter til finsk økonomi. Likevel mottok studentene støtte fra både staten og private investorer.

For man vet aldri hvem som kan legge gullegget.

Gründer-sauna

Et par kilometer unna Rovios hovedkontor ligger Aalto-universitetet, Det var her Niklas Hed startet Rovio på studenthybelen, mellom furutrær, gressplener og teglsteinsbygninger signert arkitekten Alvar Aalto,

Det er i dette landskapet vi leter etter de nye gründerne, de som håper å bli fremtidens Rovio, Nokia eller Marimekko. Til slutt finner vi det de språkmektige finnene kaller Startup Sauna: En gammel verkstedbygning innredet med pulter, møterom og sittegrupper. Utenfor er det terrasse med grill og en ekte sauna, men alle sitter inne i solsteiken.

Hvem som helst kan bruke lokalene for å virkeliggjøre gründerdrømmen sin. Her foregår også intensivkurs der gründere fra hele Finland får coaching og praktisk hjelp til å få i gang forretningskonseptene sine.

— Vi bor på fellesrom og jobber 12-15 timer i døgnet. Det er knallhardt, men resultatene er fantastiske, sier Mikko Sundman entusiastisk.

DEL AV FLOKKEN: I Rovio er dress og drakt byttet ut med nebbete arbeidsantrekk. Kommunikasjonssjef – eller "fuglehvisker" – Sara Antila forteller at de ansatte liker å vise at de er en del av flokken.

Han er gründeren bak selskapet Sonolux, og er blant de utvalgte på sommerens Startup Sauna. Det betyr at erfarne forretningsmenn allerede har tro på ideen hans, som skiller seg ut i et software-dominert miljø:

— Vi lager kvalitetshøyttalere med fokus på design. De har god lyd, men viktigst av alt - de er fine å se på, og du kan selv endre utseendet på dem, sier Sundman.

Kursukene avsluttes med en populær demonstrasjonsdag, der investorer får se produktene. Ofte ender det med at deltakerne får startkapitalen de trenger.

— I løpet av tre år har 90 bedrifter vært igjennom programmet. De har reist over 150 millioner kroner i startkapital, forteller Juuso Koskinen, såkalt «wingman» for programmet.

Startup Sauna er finansiert ved hjelp av offentlige og private midler. Universitetet stiller med lokaler og ansatte, mens næringslivet stiller opp som hjelpere og foredragsholdere. Og tiltaket er slett ikke unikt. «Open Innovation House» står det på et skilt på andre siden av universitetet. I sentrum har Universitetet i Helsingfors åpnet sitt «Helsinki Think Company».

Lyktes på 52. forsøk

Rovio var ingen umiddelbar suksesshistorie. Finanskrisen og manglende distribusjon av spillene gjorde at Hed-fetrene måtte si opp store deler av staben i 2009. Men samtidig så de tidlig at smarttelefon-revolusjonen var på vei, med internett og berøringsskjermer. Det la også investoren Peter Vesterbacka merke til, som gikk inn i selskapet.

Lanseringen av Iphone og AppStore i 2007 endret alt for Rovio.

— Plutselig slapp vi å gjøre avtaler for å få distribuert spillene våre. Det var bare å legge de ut på AppStore, sier Mikael Hed i et sjeldent intervju med magasinet Wired.

Rovio hadde laget 51 ulike spill, uten den helt store suksessen. Men det hadde gitt dem innsikt i hva som måtte til for å slå igjennom på en global skala: Enkelhet, ingen ventetid og fysisk berøring.

— Vi henvendte oss til alle som hadde Iphone, men som ikke visste helt hvordan de skulle bruke den, sier Hed.

Han skjønte de hadde lyktes når hans egen mor ble sittende i timevis med prøveversjonen av Angry Birds.

Nå sikter Rovio mot stjernene. Det neste målet er en helaftens animasjonsfilm basert på karakterene. «Disney 2.0» kaller Vesterbacka finnenes største underholdningssuksess siden Mummitrollene. I så fall er finnene mer Petter Smart enn Heldige Anton.