• Økningen har vært fantastisk, sier daglig leder Yngve Hansen i designbutikken Vincci.

Butikken i begynnelsen av Strandgaten har siden 2010 fått ny drakt. Salgsarealet er doblet, og i vareutvalget finnes ettertraktede merkevarer fra internasjonale motehus som Celine og Balenciaga.

Med driftsinntekter på 23,5 millioner kroner i fjor økte Vinccis omsetning med 35 prosent fra 2010.

— Økningen har vært fantastisk. Vi hadde ikke regnet med en omsetningsvekst så fort etter å ha totalrenovert butikken, sier daglig leder Yngve Hansen.

Han mener at markedet for designerklær er blitt mer innovativt.

— Folk vil skille seg ut – i positivt forstand. Kommende generasjoner er mer opptatt av kvalitet og trender enn foreldregenerasjonen har vært. De reiser mer, får nye impulser og har grei økonomi, sier han.

Økt interesse for design

Vincci er ikke alene i å merke at markedet for luksusvarer i Norge er blitt større.

— Moteinteressen i Norge har økt, og kvalitet og design blir viktigere. Større varehus som Steen & Strøm og Eger i Oslo opplever også at salget går veldig bra, sier Sonia Huanca Vold, redaktør hos nettstedet minmote.no.

Mye av interesseøkningen kommer som følge av digitale medier.

— Motebloggere gjør mote mer tilgjengelig, og de siste årene har det tatt av, sier Vold.

Selger på Facebook

Det er ikke bare salg over disk som gir mynt i kassen for Vincci. Hansen anslår at vel 20 prosent av omsetningen kommer fra kunder utenfor bergensområdet. Mange kunder tar kontakt over sosiale medier.

— Mange føler nok at det er tryggere å handle hos noen som snakker norsk, fremfor å kjøpe hos en utenlandsk nettbutikk. Vi selger mye gjennom Facebook, og jeg føler iblant at jeg er mer postbud enn jeg jobber i butikken. Den letteste måten å få fatt i meg er å være på postkontoret, spøker Hansen.

Svakere resultat

Selv om omsetningsveksten har vært kraftig, er resultatet betydelig redusert. Resultat før skatt på 540.000 kroner er mer enn halvert fra 2010.

— Vi satser på å ha ti prosent av omsetningen på bunnlinjen, og regner med at det kommer etter hvert. Det tar noen år å forandre varepakken og bygge en dobbelt så stor butikk som det vi hadde før. Jeg tør ikke fortelle hvor mye penger det har kostet, sier Hansen.

— Det har vært en del utlegg i forbindelse med oppussing av butikken. Dessuten har vi brukt penger på å opprette en nettside for å møte etterspørselen.

Konkurrerer med utlandet

Målet for Vincci er nå å bli en internasjonal motebutikk.

— Det er en prosess å få de merkene man ønsker i butikk, og vi har reist mye for å få tak i dem, sier Hansen.

Mens det i senere tid har kommet en rekke uavhengige klesbutikker i sentrum, er Vincci så godt som alene om å operere i det øvre prissjiktet.

— Vi har såpass sære merker at du ikke finner dem i andre butikker i Bergen. For oss er det viktig å yte bra service og ha et godt utvalg, slik at kundene bruker oss fremfor å dra til utlandet, sier Yngve Hansen.