I løpet av få måneder, i september eller oktober, starter billettsalget for Norwegians nye langruter.

De første flyene tar av i mars måned, og det til Bangkok og New York.

— Vi trenger et halvt år på selge billetter på før første avgang, sier Norwegians sjef, Bjørn Kjos, til Aftenposten.no.

Rutekartet legges

Rutetilbudet skal bli vesentlig utvidet etter hvert:

— Vi skal ha et betydelig antall slike fly, mange flere enn de seks vi har sikret oss så langt. Det betyr også at rutetilbudet blir vesentlig større, sier Kjos.

De siste brikkene på et større rutekart legges i disse dager.

Her kunne jeg jo ha jobbet

— Vi kan nå langt med dette flyet. Og det skal bli mye billigere å fly langt når vi får disse flyene i trafikk, mener Kjos.

Storfornøyd

Onsdag var han om bord på visningsversjonen av det nye flyet, Boeing 787 Dreamliner, på Gardermoen.

Som pilot var det ikke annet å vente enn at han satte kursen mot cockpit, satte seg i kapteinssetet og så riktig så fornøyd ut med fasilitetene og flytypen han nå har sikret seg.

— Her kunne jeg jo ha jobbet, smiler Kjos men gjør det samtidig klart at en slik oppgradering av flysertifikatet ville kostet ham tre års opplæring.

To klasser

Dreamlineren er det mest moderne langdistanseflyet fra Boeing-fabrikken. Fordi det er laget av komposittmaterialer er flytypen lettere og har større rekkevidde enn andre flymodeller med tilsvarende størrelse.

Norwegians maskiner skal ta 291 passasjerer, og kabinen blir todelt. Foran blir det et 30-talls seter som er bredere og med større beinplass enn bak i økonomiklassen.

Men Norwegian kommer til å holde fast ved prinsippet om at folk bare skal betale for det de har behov for, derfor må de som sitter foran også betale for maten og all annen service de vil ha i tillegg til billettprisen.

Samarbeid

Kjos er klar på at de nye langrutene til Bangkok og New York skal ha sitt skandinaviske utgangspunkt i Oslo eller Stockholm. Rutene fra København kommer senere.

Han er også like klar på at basene for flyene blir i Bangkok, og kanskje også New York.

Dessuten er selskapet i ferd med å etablere avtaler med asiatiske og amerikanske flyselskap som skal kunne bringe passasjerer videre fra New York og Bangkok.

— Avtalene er ikke i boks ennå, men også det blir lavprisselskaper, sier Kjos.