— Vi tror at dette kommer til å bli veldig stort i Norge om noen år, sier Ingrid Thinn Bjerke, bransjedirektør i hovedorganisasjonen Virke faghandel.

Køer, dytting, endeløst med mennesker og store tilbud. Fredag er det Black Friday, starten på den amerikanske julehandelen. For detaljhandelen i USA er dette dagen med høyest omsetning i hele året. Prisene er spesielt lave, åpningstidene usedvanlig lange.

Nå har norske butikkjeder begynt å kopiere konseptet.

— Dette er en tradisjon som kommer fra USA og Canada, men vi ser at i en stadig mer global verden, sprer den seg til andre land, sier Tinn Bjerke.

Gammel skikk

Tradisjonen med å starte julehandelen på dagen etter høytiden Thanksgiving har i USA røtter tilbake på sekstitallet. Først i 2010 begynte de første norske butikkene å bruke konseptet, og i år annonserer flere store butikkjeder, blant dem Expert, Elkjøp, komplett.no, Europris og Telenor tungt for Black Friday på egne nettsider og i avisene.

— Trolig vil vi se at kjøpesentre følger etter neste år, sier Thinn Bjerke. Hun mener dette er en måte å hevde seg i en stadig hardere kamp om forbrukerne.

— I handelsstanden er det tøff kamp om kronene, og netthandelen øker stadig. Dette kan være en måte som de fysiske butikkene kan fornye seg på, sier hun.

Doblet omsetningen

Elkjøp hadde for første gang en Black Friday-kampanje i de fysiske butikkene sine i fjor. Andreas Niss, administrerende direktør i Elkjøp Norge, betegner det som en kjempesuksess.

— Jeg vil ikke gå ut med tall, men vi doblet omsetningen sammenlignet med det vi tar inn på en vanlig dag i november. Det er selvfølgelig sånn at vi konseptmessig har vi tatt dette fra USA, men Black Friday er noe som fungerer i Norge også, sier Niss.

Han sier at poenget med Black Friday er å få kundene inn i butikkene tidlig i julehandelen, slik at de ser hvilke produkter som er tilgjengelige.

— Det handler om å få i gang omsetningen i butikkene. Kundene kommer inn for å benytte seg av tilbudene våre. Samtidig vil de se hvilke andre produkter som finnes, og som passer som julegaver. Da kommer de kanskje tilbake senere for å kjøpe enda mer, sier Niss.

Han sier at kundene setter pris på denne typen aktiviteter i butikkene.

— Vi synes det er gøy med at det skjer noe i butikkene våre. Her kliner vi virkelig til med gode tilbud for å selge mye varer. Jeg har notert at dette også sprer seg til andre bransjer, som matvare- og leketøysbransjen, så Black Friday blir nok enda større fremover.

- Glorifisert salgskampanje

Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved NHH, sammenligner Black Friday i Norge med andre importerte amerikanske tradisjoner, som halloween.

— Norge er en nasjon som er veldig mottakelig for alt som kommer fra USA, så dermed er det ikke overraskende at vi kopierer Black Friday også, sier Andreassen.

Han sier det hele egentlig bare er en «glorifisert salgskampanje».

— Hele logikken er å skape en begivenhet rundt julehandelen. Man håper at en utvidelse av julehandelsperioden vil lede til mer konsum. Men i mange bransjer er nok heller tilfellet at forbrukerne bare gjør juleinnkjøpene litt tidligere enn de ellers hadde gjort, sier Andreassen.

Hva synes du om at slike amerikanske tradisjoner innføres i Norge? Si din mening i kommentarfeltet!