Flygründer Bjørn Kjos smiler og ler, kakker i bordet og blir alvorlig når han sier han er helt sikker på at Norwegians neste epoke skal bli en suksess.

Langdistanseflyvninger med lavpris er det ingen andre flyselskap i verden som har fått til så langt, og Kjos mener det haster å komme i gang:

- Ser andre at vi lykkes, vil flere prøve seg. Ja, jeg vet at mange andre allerede er på vei med det samme som oss, uten at jeg vil si hvem det er, sier Kjos.

Derfor varsler han nå, i dette jubileumsintervjuet med Aftenposten, at Norwegians første langdistanserute åpner andre kvartal neste år.

Nytt nivå

For Kjos er mantraet at man må lære å krype før man kan gå. Slikt sett er han stolt av det konsernet Norwegian er blitt på 10 år.

Fra fire til over 300 ruter, fra fire fly til 66 og svimlende 222 nye i bestilling. Kjos leder et av landets viktigste transportselskaper.

- Jeg hadde overhodet ikke drømt om at vi skulle bli så store. Vi hadde jo tenkt bare å være et lite innenriksselskap. Utviklingen ble jo helt annerledes.

Men nå tar Kjos sats igjen og skal ta Norwegian opp på et høyere nivå med langdistansesatsing på lavpris. Oslo og Stockholm er de første knutepunktene.

Kjos sier at Oslo vil få en rekke nye direkteruter, men at Stockholm vil få en viktig rolle for den enorme trafikkstrømmen som en ventet fra Østen mot Skandinavia.

Det betyr at billigturistene fra Norge i stor utstrekning må mellomlande på Arlanda før de kan kaste seg på Dreamlineren mot de østlige reisemål.

Sverige viktigere

Derfor vil Sverige rykke frem som et viktigere knutepunkt for Norwegian enn i dag:

- For rutene til og fra Asia vil den geografiske innfallsporten bli Stockholm. Her vil det skje en eksplosjon i antall reisende når bølgen av asiater som vil til Europa kommer. Her har vi bare sett begynnelsen. Det blir som hos oss. Før reiste vi kanskje en gang til Spania, nå reiser vi mange ganger i året, mener Kjos.

Men han lover at Oslo skal få sin del av direkterutene, og overfor Aftenposten snakker han mer enn varmt om reisemål vestover som New York, Miami, San Francisco, Los Angeles og Rio de Janeiro. Østover vil det bli ruter til Bangkok og trolig også byer i Kina.

Vietnam-drøm

Kjos trekker dessuten selv frem muligheten for en rute fra Oslo til Vietnam som et eksempel må de mange spennende mulighetene det nye langtrekkende Boeing 787 Dreamliner-flyet vil gi.

- Vi vil se langdistanse direkteruter fra Oslo og andre byer i en helt annen grad enn vi har sett til nå. Mye av det som har skjedd med lavpriseksplosjonen i Europa vil skje på langruter på tvers av kontinentene, mener Norwegian-sjefen.

Store planer

Langdistanserutene er første steg på de store planene Kjos har for sin baby. Han gjør det klart at Norwegians vekst kommer til å gjøre selskapet mindre norsk etter hvert.

Jeg hadde overhodet ikke drømt om at vi skulle bli så store. Vi hadde jo tenkt bare å være et lite innenriksselskap. — Bjørn Kjos

Dette er hva han ser for seg:

- Med tiden vil denne langdistansedelen av vår virksomhet bli større, enormt mye større. Vi har lett for å binde oss opp i Skandinavia. Etter hvert skal vi kaste oss inn i en global idrett. Når vi starter i Bangkok - er det gitt at vi bare vil fly til Skandinavia? De største strømmene går jo andre steder - til London, Paris, Amsterdam og Berlin for eksempel. Jeg vil bli overrasket om Norwegian ikke flyr mellom punkter utenfor Norden i fremtiden, sier Kjos.

Byr opp de store

Dermed vil vi kunne oppleve Norwegian som aktør på ruter som går langt utenfor våre strøk - som mellom Beijing, Paris, Bangkok og London. Da ypper Kjos seg mot de virkelige storkanonene i global luftfart.

-  Så fremtidens Norwegian vil bli et helt annet selskap enn det vi kjenner i dag?

- Ja, det blir som skipsfarten. Vi er en av verdens største sjøfartsnasjoner, men en liten andel av båtene er innom Norge. Slik kan det bli med Norwegian også, selv om Norge og Skandinavia selvsagt vil være et viktig marked for oss.

-  Men det som kjennetegner norsk skipsfart er også at det knapt fins en nordmann om bord?

- Ja, slik kan det bli hos oss også. Flyene kan nok være registrert i Norge, men de som jobber om bord vil nødvendigvis ikke være nordmenn og beherske norsk, sier Kjos.

Voksesmerter

- Pilotene frykter dårligere lønns- og arbeidsvilkår og dere var på randen av streik nylig. Første varsel om voksesmerter?

-  Lærdommen er at vi ikke kan forlange at alle skal være fortrolig med det som blir grunnlaget for den fremtidige drift, det blir så annerledes enn det vi har holdt på med til nå. På den annen side skal selvsagt ikke enkeltgrupper få adgang til å styre selskapet og risikere arbeidsplassene for 2500 personer. Men konflikter må vi regne med, om to år blir det nye oppgjør.

- Vil få tøff konkurranse

Norwegian vil straks møte hard konkurranse fra andre flyselskaper hvis de lykkes med lavpris på interkontinentale ruter. Og da vil konkurrentene være gigantiske flyselskaper med veldig lave kostnader og store økonomiske muskler.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole og ekspert på luftfartsøkonomi sier at han ønsker Bjørn Kjos lykke til med sin satsing på langruter, men sier at utfordringen blir hard:

- En ting er å lykkes i en konkurranse der den største konkurrenten, SAS, ikke har økonomi til å svare. Noe helt annet er å lykkes mot aktører, for eksempel i Asia, som raskt vil svare hvis Kjos finner et lønnsomt marked for nye ruter, mener Steen.

Han er ikke overbevist om at Norwegian vil lykkes med sin nye globale strategi, men tror ikke det faktum at Norwegian er et relativt ukjent selskap utenfor Norden vil spille noen avgjørende rolle.

- Norwegian skal inn på store reisemål der det allerede finnes store passasjervolumer og der konkurransen er hard. Men nye selskaper vil ha mulighet til å etablere seg fordi de ikke er avhengige av materuter, mener Steen.