Norwegian har bestilt fire ganger så mange fly som de har fra før. Med disse kan de bli dobbelt så store som SAS i antall fly i løpet av noen år.

Advarselen er klar: Norwegian må fortsatt klare å tjene penger på å fylle flyene sine. Men når Norwegian-sjef Bjørn Kjos slår på stortrommen, gjør han det skikkelig.

Onsdag sprakk han nyheten om det selskapet selv omtaler som «historiens største flyordre i Europa». Norwegian har bestilt 222 nye fly med en listepris på hele 127 milliarder kroner. De har dessuten sikret seg rett på å kjøpe ytterligere 150 fly etter dette.

Dermed støvsuger de markedet for nye fly i Europa i lang tid fremover.

Knuse SAS

Nyheten om den store bestillingen til Bjørn Kjos smalt som en bombe i flymiljøet, og blant de ansatte hos erkekonkurrenten SAS, gikk det sjokkbølger.

En høytstående kilde i SAS-systemet sier de er klar over at Kjos nå er ute etter skalpen deres.

— Dette er en utrolig aggressiv handling. Kjos skal knekke SAS, sier kilden til Aftenposten.

Bakteppet for en slik analyse er alvorlig nok for SAS: Fra å være en marginal aktør i Europa har Norwegian på få år vokst med rekordfart, mens SAS har slitt med store underskudd og innskrenkninger.

De har de siste årene har SAS fått Norwegian helt opp i ryggen når det gjelder antall passasjerer.

Prispress

I SAS-ledelsen ønsker man å si minst mulig offentlig om hva de mener ligger bak den overraskende manøveren fra Norwegian.

Men Aftenpostens kilder i SAS legger ikke skjul på at Norwegians hensikt med dette er at ”SAS skal presses ut”. SAS sliter med å få sine kostnader ned til Norwegians nivå, og vil derfor kunne få problemer med å møte en ytterlige skjerpet priskonkurranse. SAS mener markedet allerede sliter med overkapasitet og hardt prispress på billetter.

Senioranalytiker Jacob Pedersen i den danske Sydbank er ikke i tvil:

— Med den veksten Norwegian legger opp til ved dette kjøpet må selskapet også ta passasjerer fra allerede eksisterende selskaper, og her i Skandinavia må det bli SAS. Om målet er å knekke SAS er jeg usikker på. Men også Norden vil bli for lite for Kjos etter hvert, veksten må komme også i andre europeiske markeder, sier Pedersen til Aftenposten.

Han ser en soleklar vinner i denne situasjonen:

— Flyreisende i Skandinavia kan glede seg over meget lave billettpriser i 10 år fremover. Minst, mener den danske analytikeren.

Kjos sikker

Norwegian-sjef Bjørn Kjos forklarer at selskapets fremtidige vekst skal komme utenom Norge:

— Vi har jo beveget oss ut av Norge. Vi har beveget oss ut i Norden og ut i Europa, da. Egentlig har vi hele Europa å ta av.

— Så du ser mer mot Ryanair enn mot SAS?

— Du skal huske på at vi etter hvert begynner å fly lange linjer, sier Kjos.

Han sikter til at selskapet vil bevege seg fra å være et rent punkt til punktflyselskap, til å bli mer likt et nettverksselskap.

Angrer

Han trekker frem til rutene fra Norden til Bangkok i Thailand og New York i USA, som har planlagt oppstart neste år. Med et godt utbygget rutenett i Europa, vil Norwegian kunne hevde seg i konkurransen om alle europeiske flypassasjerer som skal reise langt.

Kjos sier at behovet for flere fly har vært langt større enn det han tidligere har vurdert på grunn av en økende passasjertrafikk, og innrømmer at han angrer på at han ikke har gjort større flybestillinger tidligere:

— Da vi bestilte 42 nye Boeing 737 800-fly i 2007 var det mange som mente det var å gape svært høyt. Det var feil, vi skulle i stedet ha bestilt 84 slike fly, sier Kjos.

Norwegian-passasjerer på Gardermoen

Hva synes du om satsingen til Norwegian?

Odd Bergmark - Det er friskt. Jeg tror de har et godt grunnlag som hyppige avganger, og mange reisemål. Dessuten så vet du hva du betaler for når du reiser Norwegian. Det blir spennende å følge med.

Renate Hagen - Med dette blir det kanskje nye og spennende reisemål? Det tror jeg er viktig for passasjerene. I tillegg tror jeg man er villig til å betale litt ekstra for kvalitet, og for å unngå forsinkelser og rot.

John Leiv Dahlseng - De har jo tidligere vært villig til å satse. Spesielt på ruter som andre kanskje har holdt seg unna eller ikke hatt fortjeneste på. Spent på hva de gjør med de nye flyene sine fremover.

Astrid Selset - Spenstig! Hittil har de vært flinke til å legge opp tilbudet til oss reisende. Jeg har inntrykk at de virkelig har jobbet for sin posisjon i markedet. Dette kjøpet gir jo en veldig signaleffekt.

Rusan Hivva og Sabrina Soligard - I dag reiser vi, og sikkert mange andre, med Norwegian p.g.a. prisen. De har holdt seg unna gebyrstyret, og tjener på at alt er rett frem og effektivt. Det må de fortsette med.

Ståle Kvernrød - Jeg pendler 2–3 ganger i uken, og nesten alltid med Norwegian. Det er enkelt og kostnadseffektivt. Det er jo bare å beundre Bjørn Kjos for å satse og være klar på hvor han skal med selskapet.