Da Norwegian inngikk avtale med Boeing om kjøp av Dreamliner-flyene, var en vedlikeholdsavtale som kalles Boeing GoldCare en del av pakken. Boeing bruker det frittstående selskapet Nayak til å utføre selve vedlikeholdsarbeidet på disse flyene. Kjos antyder overfor VG at han i møtet med Boeing-ledelsen neste uke kan kreve endringer på dette punktet.

— De som jobber med vedlikehold har ikke vært trent nok til å oppdage feilene og fikse dem. Vi må se om vi skal skifte ut noen av de som håndterer flyene våre, sier Kjos.

Norwegians flåtesjef Tore Jenssen vil ikke bekrefte om det blir lagt fram krav om endringer. Jenssen opplyser at Norwegian kan komme seg ut av vedlikeholdsavtalen dersom selskapet ikke er fornøyd med kvaliteten som blir utført. Dette vil ikke koste Norwegian noe og er noe som er sikret i kontrakten, legger han til.

Han sier Nayak var blant flere som sto på en liste da Boeing og Norwegian skulle inngå avtalen, og at det var Norwegian som til slutt godkjente Nayak. Jenssen sier at alternativet til en slik avtale er å gjøre vedlikeholdet med egne ansatte, eller kjøpe tilsvarende tjenester fra andre.

Nayak-direktør Patrick Morcus ønsker ikke å kommentere saken og sier vedlikeholdsavtalen er inngått med Boeing.