Norwegian-grunnlegger, Bjørn Kjos, var onsdag klar på at når man gjør historisk store flykjøp må det skje når det ser som mørkest ut. Det betyr at han satser alt på at økonomien igjen tar seg opp i årene som kommer. Når andre flyselskaper da vokser og trenger fly, kan de komme til Kjos.

— Det er ikke gitt at Norwegian kommer til å overta alle flyene de har bestilt. De har simpelthen stilt seg først i køen for å kjøpe nye fly, sier flyanalytiker i Travelbroker, Ole Kirchert Christensen til Aftenposten.no.

Den danske analytikeren har jobbet med flybransjen i mange år, og kjenner bransjen ut og inn.

Han peker på at Norwegian enten kan videreselge kjøpsavtaler eller leie ut fly til raskt voksende lavprisselskaper som kan trenge fly raskt.

Støvsuger markedet

Trolig er ikke Norweigans ordre på 122 fly alene nok til at Boeing dermed har fullt utnyttet sin produksjonskapasitet. Det som bidrar til at Boeing nå begynner å få det stramt i produksjonen, er at Norwegians ordre ikke er alene. Sist sommer la American Airlines beslag på 300 fly av akkurat den samme som Norwegian nå har bestilt.

De to avtalene kan bidra til å støvsuge markedet for attraktive fly for lavprisselskaper.

Det at andre selskaper kan trenge fly, og at Norwegian har fått rabatt på flyene de kjøper, kan gjøre det lettere for Norwegian å betale for flyene de har bestilt.

— Norwegian kan selge flyene og lease dem tilbake hvis de skulle få problemer med å finansiere dem. En ordre på levering over 12 år er spredd over lang tid. De har også fått en vesentlig rabatt, sier Kenneth Sivertsen, flyanalytiker i Arctic Securities til Finansavisen.

Rabatt fra 45 til 50 prosent

Kjos vil ikke selv ut med hvilken rabatt Norwegian har fått på denne handelen, men sier de har en langt bedre avtale nå enn ved tidligere flykjøp, fordi ordren er så stor. Tidligere har de hatt rabatt på rundt 40 prosent, og flere aktører i aksjemaredet regner nå med en rabatt fra 45 til 50 prosent.

I et større perspektiv vil de nye flyene Norwegian etter hvert får inn i stallen bidra til lavere kostnader. Underveis skal Kjos & Co. fase ut gamle fly, og skal ifølge ham bare sitte igjen med fly som er yngre enn syv til ti år når alle flykjøpsavtalene er gjennomført. I sum kan det bety kutt i klimautslipp og kutt i kostnader på opp mot 30 prosent.

Kjos: Vi er inne veldig tidlig

Kjos' gigantiske handletur hos Airbus og Boeing, har gitt ham en veldig sterk forhandlingsposisjon. I hvert fall sterk nok til at han får flyene både tidligere og billigere enn han ville gjort med mer normale, mindre bestillinger. Dette sa han i intervju med Aftenposten.no i går:

— Med en så stor ordre, ser det ut til at dere sniker litt i køen for å få de nye flyene tidlig?

— Vi er inne veldig tidlig, ja.

- Men er det sånne fordeler med å bestille så mange fly?

— Ja, det er klart at du kommer litt tidlig inn. Så vi er tidlig ute (med å bestille, journ. anm.), og tidlig inne (med å få flyene levert, journ. anm.). Med et stort volum, så gjør du det, sier Kjos.

- Hvem skal fylle flyene? Er det fortsatt folk i de samme markedene?

— Vi har jo beveget oss ut av Norge. Vi har beveget oss ut i Norden og ut i Europa, da. Egentlig har vi hele Europa å ta av.

- Vil ta knekken på SAS

Onsdag sprakk Kjos nyheten om det selskapet selv omtaler som «historiens største flyordre i Europa». Norwegian har bestilt 222 nye fly med en listepris på hele 127 milliarder kroner.

Norwegian har bestilt fire ganger så mange fly som de har fra før. Med disse kan de bli dobbelt så store som SAS i antall fly i løpet av noen år.

En høytstående kilde i SAS-systemet sier til Aftenposten torsdag at de er klar over at Kjos nå er ute etter skalpen deres.

— Dette er en utrolig aggressiv handling. Kjos skal knekke SAS, sier kilden til Aftenposten.

Fra å være en marginal aktør i Europa har Norwegian på få år vokst med rekordfart, mens SAS har slitt med store underskudd og innskrenkninger.

De har de siste årene har SAS fått Norwegian helt opp i ryggen når det gjelder antall passasjerer.