Boligkjøperen vant nylig frem i Oslo Tingrett, etter å ha saksøkt boligselgers eierskifteselskap for det hun mente var en betydelig mangel ved boligen.

«Lys og pen 1-roms med flott alkoveløsning», ble det reklamert for i prospektet da leiligheten på Sandaker i Oslo ble lagt ut for salg.

Videre sto det «praktisk alkoveløsning med skyvedørsgarderobe under».

— Ekkelt

Etter at kvinnen som kjøpte den 37 kvadratmeter store leiligheten flyttet inn, merket hun imidlertid at det gjemte seg en overraskelse i forbindelse med alkoven.

— Hun merket at det krøp biller ved sovealkoven etter overtagelse. I tillegg fant hun døde biller og larver. Hun kontaktet da selger for å høre om de var kjent med dette, sier boligkjøperens advokat, Geir Arne Nærø. Da kvinnen kontaktet boligselgeren, svarte hun at de hadde funnet larver i madrassen før de solgte leiligheten, «og at det var så ekkelt at hun ikke hadde orket å ta i det, så mannen hadde tatt madrassen ut i en container.»

Selger antok at de hadde funnet rundt 100 biller på madrassen i alkoven, heter det i dommen.

Ville ikke ha kjøpt

Kjøperen viste i retten til at selgeren dermed visste om billene, og at det var en opplysning av vesentlig betydning for kjøperen. Hun ville ikke ha kjøpt leiligheten dersom hun hadde fått vite om billene.

Hun mente derfor det utgjorde en mangel ved leiligheten, og krevde et prisavslag og erstatning på 900.000 kroner.

Dette etter at hun fikk en takst på skadene, som viste en verdireduksjon på 66 prosent av den opprinnelige kjøpesummen.

Spist av klærne

I tillegg til alt arbeidet med intensiv rengjøring, vask av sengetøy, støvsuging og frysing av klær, gir pelsbillene også en psykisk påkjenning i og med at hun ikke blir kvitt dem, og venner og familie kvier seg for å komme på besøk.

Billene har spist av ullgensere, og hun frykter for bunaden sin.

— Hun opplever det som ekkelt og tøft. Venner kvier seg for å komme på besøk, og når hun besøker foreldrene, pakker hun alt hun skal ha med i en bag, som sjekkes for biller før hun går inn, sier Nærø.

Både billene og larvene er ganske motstandsdyktige mot insektsmidler, og er vanskelige å bli kvitt. Dette ble understreket av skadedyrseksperter.

- Ikke vesentlig mangel

Motparten i saken, selgers eierskifteforsikringselskap, Protector Forsikring, understrekte imidlertid at selger aldri har sett biller i leiligheten, som har vært utleid i flere år.

Det har heller ingen andre gjort, bortsett fra tilfellet med madrassen, som ble håndert av selgers mann. I retten hevdet de at selger ikke har tenkt over eller forstått at dette kunne være skadedyr.

Protector mente det ikke var tale om noen vesentlig mangel, og at problemet med pelsbillene kan utryddes ved tiltak som koster rundt 45.000 — 50.000 kroner.- Kjøper har ikke gjort noe for å utbedre problemet. Vi tilbød 50.000 kroner til utbedring, og man kunne i allefall ha prøvd dette for å se om det gikk. Det ble ikke akseptert, sier fagsjef Marianne Kvanvik i Protector.

Boligkjøper og hennes advokat ville ikke godta dette.

— Denne utbedringsmetoden medførte insektsgift som ikke er en anerkjent metode. Det å sprøyte en ettroms med gift og bo der etterpå, var ikke et alternativ, sier Nærø.

Ikke i tvil

Retten var ikke i tvil om at pelsbilleproblemet fantes i leiligheten da kjøper overtok. Uenighetene har gått på om selger kjente til problemet, og om hvor mye pelsbilleproblemet utgjør i penger, bry og praktiske og følelsesmessige problemer.

Tingretten mente kjøperen hadde krav på prisavslag og erstatning, da det virker usannsynlig at det ikke har vært stor billeaktivitet også før overtagelsen.

De hadde imidlertid vanskeligheter med å fastsette et korrekt erstatningsbeløp, da ingen med sikkerhet kan si hva som er tilstrekkelig for å utrydde billene.

Forslagene spriket mellom 45.000 kroner for fjerning ved hjelp av insektsmidler, der utfallet var usikkert, og full stripping og rensing inn til råbetongen, til en pris opp mot 600.000 kroner.

Retten endte på en kompensasjon på 350.000 kroner, først og fremst som prisavslag, men også erstatning for mindre utgifter.

I tillegg ble Protector og boligselger idømt saksomkostninger på nær 150.000 kroner.

- En fastlåst situasjon

Protector har nå anket saken.

— Det er ingen tvil om at det er biller der, men vi er uenige i de rettslige vurderingene om at selger har opptrådt grovt uaktsomt og tilbakeholdt opplysninger. Vi mener heller ikke det foreligger er en vesentlig mangel ved boligen, sier Kvanvik.

For kjøperen betyr dette fremdeles selskap av biller.

— Når saken nå er anket, betyr det at hun må leve videre med dette. Hun har ikke råd til å teste ut ulike utbedringsmetoder. I tillegg kommer hun i en fastlåst situasjon. Med en ny rettsrunde kan hun regne med befaring i leiligheten, og da blir det vanskelig å skulle forsøke å utbedre skadene, sier Nærø.

Følg Aftenposten Bolig på Facebook.