Jan Høeg bor i Larvik og er kjent som stuper, krigsveteran og innvandringsmotstander.

I reklamen «Klar for ditt første glass?» opptrer Jan Høeg (89) sammen med fem andre godt voksne, spreke nordmenn. Høeg er en av de mest profilerte i reklamen. På slutten står det «Drukket av barske nordmenn i generasjoner» med henvisning til kulturmelken.

Sangen som spilles under reklamen avslutter også med «Slike gutter det vil gamleNorge ha». Sangen er laget av to medlemmer fra Seigmenn, skriver Aftenposten.no.

Høeg har bakgrunn som en profilert innvandringsmotstander. Han var blant annet Arne Myrdals pressetalsmann da Myrdal arrangerte møter rundt 1990. Mange av disse møtene endte med slagsmål.

Høeg er fortsatt nestleder og pressetalsmann i Folkebevegelsen mot innvandring. Han er sitert på mange kontroversielle utsagn. Blant annet disse:

«Et kongehus skal være alt for Norge, ikke alt for Pakistan» , Nordmenn er en nasjon innen den hvite rase. En neger kan aldri bli nordmann, og «— Vi er i ferd med å begå kollektivt selvmord

Høeg har også vært kandidat til Fedrelandspartiet, og i 1992 tok han til orde for «et nordisk forsvarsråd for å bekjempe muslimenes innmarsj i Norden», ifølge VG.

Reagerer på opptredenen hans

Flere på Tines Youtube-kanal har reagert på at Høeg er med i reklamefilmen.

«Javel, gamle rasister, det er altså slike gutter Tine mener Norge vil ha?», skriver en person.

Selv reagerer Høeg slik på å bli kalt rasist.

— Det er sånn tulleprat som folk sier, sier han til Aftenposten.

Selv skjønner han ikke hvorfor folk reagerer på at han er med i reklamen.

— Hvorfor skulle man det, spør han?

Han sier at han egentlig skulle være med i filmen for å stupe, men det ble svømming i stedet.

Tine beklager

Pressevakt Øystein Syrstad i Tine sier selskapet beklager sterkt at Høeg er med i reklamefilmen.

— Det er blitt brukt en skuespiller som er tilknyttet en organisasjon med holdninger som ikke er forenelig med våre verdier. Dette tar vi sterk selvkritikk på, sier Syrstad.

Filmen som har blitt vist på kommersielle TV-kanaler vil nå ikke mer bli vist på TV-skjermen «slik den fremstår nå», bekrefter Syrstad overfor Aftenposten.

Han sier at de vil skjerpe inn rutinene for kvalitetssikring av all reklame og vil stramme inn kravene de stiller til leverandørene sine.

— Det er reklamebyrået Try som står for innleie av skuespillere og for produksjonen av filmene, men hva som kommer på skjermen er til slutt vårt ansvar, avslutter Syrstad.

Når Høeg får vite at Tine beklager at han var med i reklamen ler han og sier:

— Det dømmer seg på sin egen tåpelighet.

- Fremmedkulturell masseinnvandring

På nettsiden fmi.no skriver organisasjonen Høeg er nestleder i:

«Folkebevegelsen Mot Innvandring er en tverrpolitisk opplysningsorganisasjon som arbeider for å stoppe den fremmedkulturelle masseinnvandring til Norge. FMIs nettavis publiserer det som den tradisjonelle politisk korrekte media nekter offentligheten å lese».

FMI har også flygeblader som folk kan laste ned. Noen av de flygebladene har paroler som «Muslimsk okkupasjon», «Norge mot stupet?» og «Norge er vårt».

På 90-tallet saksøkte Høeg AUF, da Trond Giske var AUF-leder, etter å ha blitt kalt «jævla nazist». Men han tapte i Oslo byrett.

Høeg var selv motstandsmann under 2. verdenskrig.

- Ulykksalig tilfelle

Bendik Samuelsen, førsteamanuensis ved BI og ekspert på merkevarebygging og markedskommunikasjon kaller saken «et ulykksalig tilfelle».

— I prinsippet vil det alltid være en risiko for at assosiasjoner vi har av personer i reklamefilmer skal smitte over på merket. Og ofte er det ønskelig, som DNB og George Clooney.

Han mener at Høeg ikke er en kjent nok person til at man skal overdramatisere den negative effekten i denne saken.

— Det ville vært en ikke-sak om ikke noen la merke til at de hadde sett den personen i en annen sammenheng. Men dette viser at det er viktig at castingbyrået skal vise godt skjønn. Selv om personene man har valgt gir ønskede assosiasjoner til helse, har jeg liten tro på at Tine ønsker å assosiere seg med synspunktene til FMI.

hØEG.jpg
Skjermbilde/Youtube