— Vi kjenner ikke til hvilket grunnlag Carlsen har for å fremføre sin kritikk. Den fremgangsmåte som er valgt er i overensstemmelse med gjeldende lovverk, og har i realiteten medført at kreditorenes tap er kraftig redusert, skriver Trond Falch-Monsen og Per Arne Hanakam i en e-post til BT.

De to var henholdsvis styreleder og styremedlem i Sjømaten AS, men trakk seg få dager før jul. Selskapet som overtok driften like før jul, er eid av dem.

— Det har vært av sentral betydning å sikre alle arbeidsplassene i bedriften. En konkurs vil alltid innebære tap for noen kreditorer, skriver de to.

Ser fantastisk potensial

Aase Carlsen sier at andre kreditorer må være våkne for hva som skjer på Zachen. Falch-Monsen og Hanakam avviser at de har gjort noe galt:

— Vi har valgt å overta disse restaurantene fordi vi mener at restaurantene og menneskene som jobber der har et fantastisk potensial og at Zachariasbryggen er i en positiv utvikling. Carlsen må åpenbart bygge sin kritikk på feil grunnlag.

De avviser også at konkursen skal ha vært planlagt lenge, slik Carlsen hevder. De to ønsker ikke å kommentere hva de tenker om at Carlsen truer med å trekke dem for retten dersom de ikke betaler det Carlsen mener de skylder to av hennes klienter.

— Vi gjør opp den gjeld vi er ansvarlig for, skriver de.

- Uberettiget kritikk

Falch-Monsen og Hanakam sier de forstår at noen reagerer når et selskap slås konkurs, mens virksomheten fortsetter videre som før med mange av de samme personene i sentrale roller.

— Men kritikken i dette tilfellet er ikke berettiget. En annen fremgangsmåte i dette tilfellet ville gitt tap av arbeidsplasser og ytterligere tap for flere kreditorer, skriver de to i e-posten.

Stig Øvrebotten var hovedaksjonær og daglig leder i Sjømaten AS. Han ønsker ikke å kommentere kritikken fra Carlsen og opplyser at han avventer bostyrers rapport.

Sist uke uttalte Øvrebotten følgende om konkursen:

— For min del handler det mer om at ryggsekken ble for tung og at det måtte nye krefter inn. Jeg måtte ta et valg i høst for å ivareta restaurantene og de ansatte.