I gamle dager var BTs verste konkurrenter andre medier. Men med den økte digitaliseringen har BT fått nye motstandere.

— Det er internasjonale giganter som Facebook, Google og LinkedIn som synes at de skal ha en stor del av den norske annonsekaken, sier administrerende direktør Andreas Thorsheim i Bergens Tidende.

— BT har fantastiske lesertall på nett og mobil, likevel er det vanskelig å tjene penger på nett. Vi møter veldig sterk internasjonal konkurranse om annonsekronene, sier Thorsheim.

Mens Facebook og Google har annonser for det meste, er det profesjonelle nettsamfunnet LinkedIn innrettet mot stillingsmarkedet.

— LinkedIn er foreløpig ikke en stor konkurrent for BT, men stillingsmarkedet er viktige annonser for abonnementsavisene.

Avhengig av digitalvekst

Fredag lag Schibsted-avisene frem regnskapstall for andre kvartal. Til tross for at BTs driftsinntekter falt fra 243 til 223 millioner kroner, ble driftsresultatet om lag det samme som i fjor, på 34 millioner kroner.

Thorsheim sier han er godt fornøyd med BTs resultat i andre kvartal.

— Inntektene på nett vokser med 20 prosent, og det er der vekstnivået må ligge fremover.

- Hvorfor må det det?

— Ser man på musikkbransjen, forlagsbransjen og mediebransjen, så foregår det alle steder en storstilt digitalisering. Vekst på noe under 20 prosent i dette markedet, er ikke tilstrekkelig når vi samtidig har en nokså kraftig nedgang i papiromsetningen.

Opplagsfall på fem prosent

Trendene i mediebransjen er sterkere og fremtiden treffer BT raskere enn ventet: Papiravisens opplag faller mer, og nett og mobil vokser kraftigere enn forutsett. Her er noen av nøkkeltallene for andre kvartal (mot andre kvartal i fjor) som bekrefter trendene:

Opplaget til BT faller med 5 prosent

Veksten i nettrafikk er på 10 prosent, mens mobilbruken øker med 50 prosent.

BTs løssalgsinntekter faller fra 11 til 9 millioner kroner

Annonseinntektene faller med 16 millioner på papir, men øker med 4 millioner på nett.

— Er dere forberedt på at disse endringene vil fortsette?

— Det er vanskelig å spå om fremtiden, spesielt med vekst som er eksponentiell. Men jeg mener BT i møte med disse trendene - som ikke vil snu - har tilpasset seg og gjør de riktige tingene. Vi er bedre rustet nå enn vi var i vinter, sier Thorsheim.

Ifølge Thorsheim skyldes store deler av nedgangen i papirannonseinntekter at enkelte eksterne oppdrag ikke lenger er en del av BTs regnskapstall. Han sier også at juni var en toppmåned for BT, med bedre inntekter både fra annonser og abonnement enn juni i fjor.

Redesigner papiravisen

I fjerde kvartal vil BT begynne å ta betalt for nett.

— Det gjøres samtidig som leserne får en redesignet og moderne papiravis, et nytt magasin og økt stoffmengde på nett. Men noe av stoffet vil altså kun være tilgjengelig for abonnenter, sier Thorsheim.

- Vil lesere som ikke er papirabonnenter kunne kjøpe tilgang til nettnyhetene som krever abonnement?

— Det får vi komme tilbake til.

Priser opp på mobil

Ifølge BT-direktøren vil det være redaktørstyrt hvilket innhold som kommer bak betalingsmuren.

— Det vil være en vurdering fra sak til sak. Slik opererer de fleste aviser som har brukerbetaling. Det er ikke slik at for eksempel alle sportsnyheter eller alt kommentarstoff vil legges bak. Det avgjørende er om en sak er unik og verdifull. Varg Vikernes er noe alle medier skriver om nå, så nyhetssaker om dette ville ikke havnet bak en betalingsmur, sier Thorsheim.

- Har BT planer om å foreta prisøkninger fremover?

— Vi gjør som alle andre og priser der det er stor etterspørsel. Det er hovedsakelig på mobil, hvor bt.no har en trafikkvekst på over 50 prosent fra i fjor. Her priser vi opp veldig hyppig.

- Men hva vil skje med abonnementsprisene når det kommer en redesignet avis og brukerbetaling på nett?

— Det vil vi gå ut i markedet med når dette nærmer seg.

- Avisene var ikke døde

Tallene for hele Schibsted-konsernet ble også presentert fredag. De totale inntektene endte på 4,0 milliarder kroner, en oppgang på 3,8 prosent.

Driftsinntektene falt fra 600 til 555 millioner kroner.

Resultatene var bedre enn forventningene, noe som bidro til at Schibsted-aksjen kl. 11.20 var opp 6,7 prosent i handelen på Oslo Børs.

«Det synes som om avisene ikke var døde likevel,» skriver meglerhuset Carnegie i en rapport fredag morgen.

Meglerhuset forklarer de gode tallene med gode resultater fra Finn.no og andre tilsvarende nettmarkedsplasser i utlandet, samt de norske mediehusene.

«Schibsted viser, nok en gang, deres evne til å kutte kostnader i avisene, men også deres evne til å få inntekter fra nye kilder,» skriver Carnegie.

kvartalsresultat / Bergens Tidende (konsern)

  2.kv. -2013 2.kv. -2012
Driftsinntekter 222,7 242,5
Driftsresultat 34,1 34,8

Tall i millioner kroner