14 selskaper kontrollerte 60 prosent av nettbruken i mars 2001. De tilsvarende tallene for mars 2000 og 1999 var henholdsvis 40 og 110 selskaper. Undersøkelsen fra Jupiter Media Metrix (JMM) måler antall minutter brukerne tilbringer med ulike internett-tjenester. Analyseselskapet sier at sentraliseringen er et hindre for nykommere.

AOL og Time Warner, som begge var blant de 11 selskapene som kontrollerte 50 prosent av nettbruken i 1999, kontrollerer nå 32 prosent av brukerminuttene som et fusjonert selskap. Den høye andelen av brukerminuttene kommer hovedsaklig fra kommunikasjonstjenester som epost og hurtigmeldinger (instant message).

Microsofts Hotmail, portal MSN og innholdsside Slate kontrollerer 7,5 prosent av brukerminuttene. Yahoo! og Napster ligger på henholdsvis 7,2 og 3,6 prosent.

Resten av sidene som kontrollerer 60 prosent av brukerminuttene er eBay, Electronic Arts, ExciteAtHome, iWon, Walt Disney, Terra Lycos, The Human Internet, Flipside Sites og CNET Networks, melder Reuters.(Origo)