Er det nødvendig med nøkkelhullmerke for at du skal spise sunt? Si din mening i kommentarfeltet.

Flere matkjeder taper penger på å selge nøkkelhullmerkede varer. Det fører til at nøkkelhullmerket fjernes fra varer som allerede er merket.

Matkjeden Kiwi kuttet i vinter momsen på nøkkelhullvarer og dagligvarekjedene havnet i en priskrig på disse sunnere varene. Resultatet er at kjedene taper penger på nøkkelhullvarer, og vil ha færrest mulig av dem i hyllene.

Flere leverandører Aftenposten har snakket med har blitt oppfordret av kjedene til ikke å forsøke å selge dem nye nøkkelhullsvarer. I stedet fjernes nøkkelhullmerket på varen. Dermed forsvinner også rabatten på varene hos alle kjedene – inkludert Kiwi.

Har du tips om matvarebransjen? Skriv til oss.

Fjerner nøkkelhullet

Nortura, som eier merkevarene Gilde og Prior, har blant annet spesialutviklet "Kvernet storfekjøtt" for merking med nøkkelhull. Når dagens emballasje er brukt opp, vil nøkkelhullet fjernes fra produktet.

— Vi klarer å kommunisere sunnhet og redusert fettinnhold på andre måter enn via nøkkelhull, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura.

Hun påpeker at flere av Norturas varer ofte er nøkkelhullvarer i seg selv, som et rent stykke kjøtt er det fra naturens side. Likevel dropper de merket.

— Det kommer i fremtiden til å bli flere produkter vi ikke vil nøkkelhullmerke, sier Sundqvist.

Også Kavli, som eier både tubeostene med samme navn, flatbrødet Korni og Q-Meieriene, ser at priskrigen som nå foregår i kjedene får konsekvenser for deres varer.

— Vi fjernet nøkkelhullmerket på Korni flatbrød da vi endret innpakning til en ny åpne/lukke-eske. Priskrigen er den viktigste årsaken, sier administrerende direktør Martin Klafstad i Kavli.

Fungerer ikke

Klafstad forteller at heller ikke Q-Meierienes Skyr, den populære yoghurten, vil ha nøkkelhullmerking i fremtiden.

— Vi har valgt å ta bort alle nøkkelhullene på Skyr-produktene. Nøkkelhullet forvirrer litt for hva vi ønsker å få frem med Skyr, hele denne produktlinjen er i utgangspunktet sunn. Uten nøkkelhull trenger vi ikke bekymre oss over kjedenes priskrig på nøkkelhullvarer og hvordan det påvirker produktutviklingen vår, sier Klafstad.

Han mener hele ordningen ikke lenger fungerer etter hensikten.

— Når situasjonen er blitt slik at man utvikler sunne produkter men ikke merker dem, faller hele poenget med merkingen bort, sier Klafstad.

Lenge til neste

Orkla-eide Stabburet, som er en av landets største leverandører, er blant dem som er grunnleggende positiv til nøkkelhullsordningen og ser på det som en god veiledning for forbrukeren. Men om ikke handelens holdninger endrer seg, kan det ta en stund før neste produkt med nøkkelhull ser dagens lys.

— Vi opplever ikke press fra handelen på å utvikle nye nøkkelhullsprodukter. Dette dreier seg om retningen på Stabburets innovasjonsarbeid, sier kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stokken i Stabburet.

De har en rekke nøkkelhullprodukter, både fiskepålegg, pizza, skinke og flatbrød.

Gjør det lettere å velge

— Nøkkelhullmerket gjør det lettere for oss forbrukere å velge, så det er jo synd om det kommer til å forsvinne på en rekke varer, selv om varene er like sunne, sier Rita Settemsdal.

Hun kjenner godt til merket og vet at mange bruker nøkkelhullet som veiledning når de står i butikken.

Nå står hun utenfor Kiwi med Skyr, kvernet storfekjøtt og Korni i hendene. Korni har allerede fjernet nøkkelhullet på sitt produkt, mens Nortura, som eier merkevaren Gilde, er i ferd med å fjerne det fra produktet 100 prosent kvernet storfekjøtt. Det samme er Q-Meieriene i gang med på alle sine Skyr-produkter.

Settemsdal forstår at kjeder og leverandører må tjene penger og stiller spørsmålet:

— Om man fjerner nøkkelhullet, da blir vel også produktet dyrere for oss forbrukere? For da kommer det vel ikke inn i prisreduksjonen til Kiwi?

Håpet hennes er at de produsentene som fjerner nøkkelhullet kan få frem fettprosenten og sunnheten på en annen måte. Hun tror at det finnes mange bevisste forbrukere som vet hva de kjøper, men stiller spørsmål ved om merkeordningen fungerer som den skal hvis konsekvensen er at merket forsvinner.

Fra et folkehelseperspektiv er det viktig at folk velger rett type mat. Det er lettere å velge når varen er merket med nøkkelhull, sier Settemsdal.

Om man fjerner nøkkelhullet, da blir vel også produktet dyrere for oss forbrukere? Rita Settemsdal

Helsedirektoratet beklager

Helsedirektoratet har hørt at enkelte av dagligvarekjedene ikke ønsker å ta inn nøkkelhullvarer, fordi kjedene taper penger på priskrig.

— Først og fremst er vi glade for det samarbeidet vi til nå har hatt med matvarekjedene for å gjøre nøkkelhullsmerkede produkter tilgjengelige. Vi synes det er beklagelig dersom det er slik at noen leverandører lar være å merke varene med nøkkelhull. Det går først og fremst utover forbrukerne, som ikke får informasjon om sunnere varer ved at varene er nøkkelhullsmerket. Forbrukerne kjenner nøkkelhullet nå, og de stoler på det, sier avdelingsdirektør for nasjonalt folkehelsearbeid i Helsedirektoratet, Anne Hafstad.

— Hvordan forholder Helsedirektoratet seg til den pågående priskrigen?

— Vi ønsker ikke å kommentere hvordan kjedene driver, sier hun.

— Hafstad legger samtidig til at nøkkelhullet er et viktig virkemiddel for å hjelpe forbrukerne til å velge sunnere matvarer.

— Vårt arbeid med nøkkelhullsmerket fortsetter, sier hun.

Viktigere med lønnsomhet

Både Rema 1000 og Ica Norge peker på at kundenes ønsker og lønnsomheten til produktet er de viktigste kriteriene når det gjelder hvilke varer som får plass i hyllene. Dette gjelder også nøkkelhullsvarer.

- Oppfordrer dere leverandørene til å utvikle flere nøkkelhullmerkede varer?

— Med lanseringen av våre nye supermarkeder er innovasjon viktigere enn noensinne. Vi samarbeider tett med leverandørene om dette. Det er viktigere at varene er attraktive for kundene og gir lønnsomhet enn at de er nøkkelhullsmerket, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge i en e-post til Aftenposten.

Markedsdirektør Lars Kristian Lindberg i Rema 1000 sier at de alltid skal ha de laveste prisene totalt sett. Nå når konkurransen er blitt hardere på nøkkelhullsproduktene gjør dette at lønnsomheten er blitt dårligere.

— Rema 1000 er selvfølgelig positive til økt fokus og salg av sunnere varer som nøkkelhullsprodukter, og vi skal tilby god kvalitet og et godt utvalg til den laveste sluttsummen. Vi legger de samme kriteriene til grunn for Nøkkelhull som for alle andre produkter; hvor både kundeønsker og inntjening er med, sier Lindberg.

I Coop mener de at fortjenesten på nøkkelhullvarer og sunne varer kan bli bedre etterhvert.

— På denne kategorien er det fallende lønnsomhet, men det er greit nok. Dessuten blir det lavere priser for forbrukeren. Dette kan bli bedre for oss når handlemønstrene fester seg og det blir større volum, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge.