Matvarekjedene er i tenkeboksen og varsler nye kampanjer for å lokke til seg barnefamiliene, skriver Aftenposten.no. Det var opprinnelig Kiwi som startet med bleieavtale i 2000 der kundene fikk hver fjerde pakke gratis.

Men kampen om å få småbarnsforeldre som kunder eskalerte i høst og endte i en priskrig, der folk fikk to bleiepakker for prisen av én.

Billig barnemat

Både på Kiwi, Rema 1000 og Rimi fikk man annenhver pakke gratis i tillegg til at prisen på hver pakke ble kuttet. Til babyforeldrenes glede spredde kampen seg også til å gjelde barnemat, der man fikk to glass for prisen av ett ved flere av butikkene.

Etter at 2010 ble 2011 er Kiwi-kjeden nå tilbake på den gamle «hver fjerde gratis»-ordningen.

— Vi har i dag gått tilbake til vår opprinnelige bleieavtale der hver fjerde pakke er gratis. Det er nå også vanlige priser på barnemat, sier Kiwis kjedeleder Per-Erik Burud til Aftenposten.no.

At Burud nå gir hver fjerde bleiepakke gratis i stedet for annenhver, tilsvarer en prisstigning på 50 prosent. Samtidig dobler han prisen på barnemat.

Hamstring av bleier

Kiwi startet med bleieavtale i 2000, og det ekstra gode tilbudet i høst var en markering av tiårsjubileet for denne.

— Vi har som mål å være billigst på bleier, men det tok helt av i høst. Folk hamstret bleier og kom fra utlandet for å handle. Vi solgte enorme mengder bleier og tapene har vært enorme. Det går bare ikke i lengden, sier Burud.

Han sier imidlertid at prisene for 2011 ikke er skrevet i stein, og at han vil følge med på hva konkurrentene foretar seg.

— Vi må selvfølgelig følge med på hva som skjer i markedet. Jeg tror vi vil vite mye i løpet av et par-tre dager.

Varsler nye kampanjer

Coop støtter Kiwi i at det har vært uholdbart lave priser på bleier i høst.

— Det er nok nødvendig å skru klokken litt tilbake i tid når det gjelder prisnivå. Alle har tapt på dette, bortsett fra forbrukerne. Man kan ikke leke butikk heller, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad til Aftenposten.no.

Han sier Coop har tatt markedsandeler i løpet av priskrigen og at de nå planlegger nye kampanjer.

— Vi vil ikke avsløre hvordan vi har tatt markedsandeler, det er ikke bare lurt å dele våre erfaringer med konkurrentene. Men jeg kan si at vi skal ta noen grep i løpet av de neste ukene som skal gjelde alle våre fem butikkjeder.

Han understreker at det fortsatt er tøff kamp om barnefamiliene, som er svært attraktive kunder.

— Bleier er et signalprodukt som mange går etter og alle vil tekkes barnefamiliene. Jeg vil ikke avsløre detaljene i vår kommende kampanje, men kan si at bleier ikke er det eneste produktet som barnefamilier trenger, sier Kløvstad.

Fortsatt to for én

Første arbeidsdag i det nye året er det ikke helt klart hva slags ordning Rimi og Ica vil tilby småbarnsfamiliene når det gjelder bleiekjøp.

— Vi følger markedet veldig nøye og vi skal fortsatt tilby kundene en god bleieavtale, sier informasjonsrådgiver Kristina Kollerud til Aftenposten.no.

Hun avviser ikke at det kan komme en nærmere avklaring i løpet av dagen i dag eller morgendagen.

Markedsdirektør Lars Kristian Lindberg i Rema 1000 Norge vil ikke garantere at den ekstra lave prisen vedvarer i hele 2011.

— Vi har, og skal ha, de laveste prisene på alt til barnefamilien. For øyeblikket (klokken halv tolv mandag formiddag, journ. anm.) er prisen på bleier og barnemat den samme som den var i 2010. Men jeg ønsker ikke å kommentere hvordan den vil være fremover.

- Fast priskutt

Han sier videre at Rema 1000 følger nøye med på hva konkurrentene gjør, men at de gjør sine egne vurderinger ved fastsettelse av priser.

Da ordningen med «ta to betal for én» ble innført i september sa han følgende til Aftenposten.no:

— Dette er ikke et kortsiktig tilbud, men et fast priskutt på både Libero-bleier og barnemat på glass.

Hva syns du om utviklingen i bleiekrigen?