Volvo regner med nesten å doble bilsalget i Kina i år. Ved inngangen til 2011 var målet å selge 50 000 biler i Kina i år.

Det blir ikke noe problem, hevder Shen Hui. Han er styreleder i Volvo Cars China Operation. I fjor solgte Volvo Personvagnar 30 000 biler i Kina.

Målet om å selge 50 000 kjøretøyer neste år er likevel bare en fjerdedel av de 200 000 bilene som Volvo håper å kunne selge i 2020. Det er like mange biler som konkurrenten Audi solgte i Kina i fjor.

Volvo Personvagnar kommer til å ta opp kampen mot konkurrentene ved å investere 11 milliarder dollar (64 mrd. kr) de neste fem årene. En stor del av disse investeringene skal skje i Kina.

Global base

Volvos nye kinesiske eiere planlegger å bygge to bilfabrikker i storbyene Chengdu og Daqing. Dermed blir Kina én av Volvos globale baser.

Den lokale produksjonen av den første Volvo-modellen Made in China planlegges lagt til disse fabrikkene.

— Det er en mellomstor sedan som kommer til å bli lansert i 2013. Den blir etterfulgt av en liten sedanmodell i 2014, sa Shen Hui under bilmessen i Kanton, ifølge statlige kinesiske medier.

De to nye bilmodellene er under utvikling i Volvos nye forsknings- og utviklingssentrum i Jiading i storbyen Shanghai, skriver avisen China Daily.

Modellene skreddersys for å tilpasses kinesiske forbrukere. Selskapet håper selvsagt at de nye bilmodellene får et stort salg i verdens største bilmarked.

Satser i storbyene

Ifølge Shen Hui ser Volvo store muligheter i bilsalget i andre og tredje kategori kinesiske byer. Det vil si i store byer med flere millioner innbyggere, men ikke i de aller største

Han sa også at Volvo muligens kan komme til å utvikle en andre generasjon av den kompakte elbilen C30 markedet i Kina.