Les også:

Bilkjøpere i Kina må i gjennomsnitt vente i 15 måneder for å få tak i en Porsche Cayenne sportsbil, skriver Bloomberg.

Dette er den lengste ventetiden i verden, samtidig som bilen selges for mer enn dobbel pris i forhold til i USA.

Porsche, BMW og Mercedes-Benz opplever alle strålende tider i Kina og kan skryte av en vekst i salget på mer enn 30 prosent i de fire første månedene i år.

Betaler godt

I resten av verden har veksten vært markant lavere med åtte prosent i første kvartal, noe som er det svakeste på to år.

— Kinesiske forbrukere blir stadig mer merkebevisste og Porsche er et veldig solid merke, sier analytiker Tim Urquhart til Bloomberg.

Den store etterspørselen i Kina er ekstra lukrativ for bilfabrikkene fordi betalingsvilligheten også er stor.

Den enkleste Cayenne-modellen koster 893.000 yuan (746.000 kroner) og en BMW X6 SUV begynner på 1,05 millioner yuan (877.000 kroner). Begge modellene koster mindre enn halvparten av dette i USA.

Kina-tilpasset

Porsche sørger samtidig for å tilpasse både utstyr og reklame til det kinesiske markedet.

Blant annet er koppholderen byttet ut med en holder som passer til halvlitersflasker fordi kineserne bruker dette i mye større grad.

De kom også opp med en ny farge som de har kalt Kinarosa fordi en kunde etterspurte dette.

Bilfabrikanten forventer at Kina vil stå for en fjerdedel av Porsche-kjøpene i 2014, opp fra femten prosent i dag.

Salget av luksusbiler i Kina er ventet å stige med 20 prosent i år etter å ha steget med hele 48 prosent i 2010.