— De siste åtte årene har vi nesten doblet omsetningen, og fjorårets resultat er det beste noen gang. I Norge bidro Q-meieriene for den sterkeste veksten i Norge, men vi er små i forhold til Tine. På det største produktet melk har vi en markedsandel på 17,5 prosent, sier konsernsjef Erik Volden i Kavli Holding.

Særlig har fremgangen vært stor på mellommåltidet Skyr, Snjo-begrene med kvarg og bær, og rømme på flaske. Sammen med smøreost, kaviar, majones, kjeks og flatbrød bidrar melkeprodukter til at litt over halvparten av konsernets omsetning skjer i Norge.

Det er alt fra flatbrød og knekkebrød i USA til ost i Hellas, kaviar i Bahrain og Egypt

Over 20 land

Kavli-konsernet med hovedkontor på Nesttun i Bergen har egne virksomheter i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Storbritannia, og produserer varer for over 20 land. Konsernet med 800 ansatte omsatte for nesten 2,5 milliarder kroner i fjor, en økning på vel 10 prosent. Årsresultatet etter skatt endte på 94 millioner kroner, en bedring fra 84 millioner fra året før.

— Vi er godt fornøyd tatt i betraktning at vi også da gjorde store investeringer for fremtiden. I tillegg kjøpte vi opp virksomheter. Tunge lanseringer og oppkjøp koster mye de første årene, men vi har lagt et godt grunnlag for fremtiden, sier Volden.

Oppkjøp i Sverige

For den raske veksten i Q-produkter har gitt noe høyere kostnader enn forventet. Det samme gjelder oppkjøp i Sverige som med vel 30 prosent av omsetningen er en god nummer to i konsernet.

— Vi kjøpte to yoghurtmerker i Sverige. I tillegg fikk vi fullårseffekt av kjøpet av den svenske bedriften Druvan som produserer smakstilsetninger som sennep, dressinger, eddik, etc., sier Volden.

Mistet agentur

Salget i Storbritannia var også bra i fjor, men Danmark sviktet, ikke minst som følge av at Kavli mistet agenturet på Sun Maid.

Omsetningen i de rene eksportlandene er relativt liten.

- Hva slags produkter liker de?

— Det er alt fra flatbrød og knekkebrød i USA til ost i Hellas, kaviar i Bahrain og Egypt, forteller Volden.

Flere oppkjøp

Hovedkonkurrentene varierer naturlig nok fra land til land. I Norge er det Tine på meieriprodukter, ellers er det mange produsenter.

— Vi konkurrerer om brødskivene til folk. Det betyr at alt av pålegg er konkurrenter – ikke bare ost, sier Volden.

Omsetningsmålet for 2015 er 3,5 milliarder kroner, én milliard mer enn i dag. Mye vil ifølge Volden komme gjennom oppkjøp.

— I Sverige, Danmark, Storbritannia og dels Finland ønsker vi å ha større selskaper, men de skal være innen områder vi har kunnskap om og har tett slektskap med. Da har vi gode forutsetninger for å lykkes.

53 mill. til fond

Kavli-konsernet eies av Kavlifondet, en stiftelse som hvert år gir penger til forskning, kultur og humanitært arbeid. For 2012 overfører konsernet 53 millioner kroner til fondet, tre millioner mer enn året før. Resten av overskuddet pløyes tilbake i bedriften til investeringer i fabrikkene og ny virksomhet.

Kavli Holding er gjeldfritt, men det betyr ikke at det er fritt frem for å friste investorer til å være med på moroa.

— Vi er eid av en stiftelse og har ikke muligheten til å gjøre emisjoner eller gå i kapitalmarkedet. Vi har god kapasitet til å kjøpe opp andre virksomheter, men vi ønsker naturlig nok å ha en fornuftig risikoprofil, sier Volden som har vært konsernsjef i vel åtte år.

Kavli Holding* 2012 2011
Driftsinntekter 2,497 2,267
Driftsresultat 139,8 129,8
Resultat etter skatt 94,1 84,6

* Tall i millioner kroner