— Sverige er et viktig marked for oss. Vi har hatt et bra selskap der i mange år og har ønsket å vokse videre. Det har vi gjort både organisk og gjennom tidligere oppkjøp, sier konsernsjef Erik Volden i Kavli til BT.

Selskapet har de siste årene kjøpt flere svenske selskaper.

Volden ønsker ikke å kommentere hva selskapet betaler for Svenska Smakupplevelser, som i fjor omsatte for rundt 115 millioner kroner.

- Kavli virket veldig bra

Det svenske merkevareselskapet er i Sverige mest kjent for Eriks Såser, etter den svenske kjendiskokken Erik Lallerstedt. Selskapet ble etablert i 2006 og har 43 ansatte.

Til Dagens Industri uttaler Lallerstedt at han er fornøyd med avtalen.

— Vi har vokst såpass raskt at det har oppstått mange kostnader. Derfor behøvde vi en samarbeidspartner. Det fantes en del kandidater, men for min del synes jeg Kavli virket veldig bra. Kavli er en stiftelse og er langsiktige, sier Lallerstedt til den svenske næringslivsavisen.

Utelukker ikke flere kjøp

Volden forklarer at oppkjøpet er en viktig del av deres vekststrategi.

— Forretningsområdet til Svenska Smakupplevelser er veldig tilgrensende til det vi allerede gjør. Selskapet har vært dyktig til å posisjonere seg innenfor ferskmat-segmentet i løpet av relativt få år. Oppkjøpet vil skape sterke synergier og kompletterer våre eksisterende posisjoner, sier han.

Ifølge Volden har samtalene pågått med svenskene siden i fjor høst. Han utelukker ikke flere oppkjøp i Sverige fremover.

— Er det en ting all erfaring tilsier, så er det at det aldri er godt å vite når muligheten byr seg, forteller han.