En liten chip i melkekartongen skal gjøre det mulig for forbrukerne å sikre seg mot at melken er sur, uten at de behøver at lukte på den eller se om den skiller seg i kaffen.

Hvis melken har vært for lenge ute av kjøleskapet, vil den nye «intelligente» melkekartongen skifte farge, skriver det danske fagbladet Ingeniøren.

I tillegg vil hver kartong er ha en unik kode som forbrukerne kan bruke til å spore produktets opprinnelse, produksjonsprosess og pakning.

Neste år

— Det er det for tidlig å si når fargeteknologien kommer på markedet. Men vi mener, at det er svært realistisk, at det vil skje neste år, sier Eva Milton, kommunikasjonssjef for Tetra Pak i Sverige til Ingeniøren.

Administrerende direktør i Q-Meieriene Bent Myrdahl ble kjent med nyheten om de intelligente kartongene i dag og sier til Aftenposten.no at de vil vurdere å ta i bruk den nye teknologien.

Trenger fornyelse

— Vi har sagt at Q-meieriene skal være i front når det gjelder forbrukervennlig teknologi. Derfor var vi først på det norske markedet med både skrukork og vindu på kartongene, sier han.

— Men vi må gjøre undersøkelser for å se om den nye teknologien er en reel forbrukerfordel eller ikke. Det er uansett på tide at melkekartongen fornyer seg, sier han.

Tine vil derimot ikke vurdere å ta i bruk den nye teknologien.

— Dette er ikke aktuelt for oss, sier kommunikasjonssjef Kari Raunedokken i Tine til Aftenposten.no.