— Jeg kommer til å bruke den nye båten, og vil spare minst en halvtime i reisetid hver dag, bare på hjemturen, sier Arne Aarvik, som er leder for salg og marked på Coast Center Base (CCB) på Ågotnes.

Aarvik bor på Kalandseidet.

Han vil da kjøre hjemmefra som vanlig, parkere ved kaien på Blikkvalseverket på Laksevåg og ta båten derfra til Ågotnes på Sotra og tilbake igjen.

I dag bruker han bil hele veien, og starter så tidlig fra Kalandseidet at han rekker ut til Ågotnes på 50 minutter. Tilbake havner han som regel i køen over Sotrabrua, og bruker mellom 1,5 og 2 timer.

Privat prøveprosjekt

— For meg er det nesten like viktig at jeg kan bruke halvtimen som båten tar, til å jobbe på PC-en. Da har jeg i det minste fått lest og svart e-postene før jeg begynner på jobb, sier Aarvik.

Den nye ruten vil være et privat prøveprosjekt som er finansiert av de store bedriftene som holder til rundt oljebasen.

— Målet er å få etablert en permanent rute mellom Blikkvalseverket på Laksevåg, Ågotnes på Sotra og Kleppestø på Askøy, sier administrerende direktør ved CCB-basen, Kurt Andreassen.

Fra årsskiftet er det Fjord 1 og BNR som sammen skal drive ruten. De har tilbudt ulike båtløsninger og vil trolig kjøre to turer om morgenen, og to om ettermiddagen.

4000 jobber

— Vi må også gjøre noen avklaringer med myndighetene før vi er helt klare, sier Bjørn Ove Børnes.

Han er tidligere konsernsjef i Tide, og prosjektleder for den nye båtruten.

— Ruten er selvfølgelig tiltenkt de som bor i Bergen og jobber her ute, sier Andressen.

Og det gjør rundt 600 av de totalt 4000 personene som nå jobber i og rundt oljebasen.

CCB-sjefen tror tilbudet vil være særlig attraktivt for yngre som bor i Bergen.

— De er mer urbane og vant til å bruke kollektiv kommunikasjon. Dessuten vil det være interessant for barnefamilier som er avhengige av forutsigbarhet i reisetid fordi barn skal hentes på SFO eller skal av gårde på trening. Det kan de ikke være sikre på å rekke med de bilkøene vi har i dag. Dette er vi som arbeidsgivere nødt til å ta hensyn til når vi skal tiltrekke oss flinke folk, sier Andressen.

Kaier må fikses

— Dette vil gå med underskudd. Men det kan spare mange for lang og slitsom reisetid, og miljøet for noen hundre biler som står og stamper i kø, sier Børnes. Derfor håper han myndighetene vil bidra til å gjøre tilbudet permanent.

— For å få det til må det investeres en del i kaianleggene både i Simonsvik på Laksevåg og i Fanevågen på Ågotnes. Slike industrikaier er i utgangspunktet lite egnet for hurtigbåter. Derfor må det betydelige tilpasninger til, og de kan bli tidkrevende, sier Børnes.

Han er derfor opptatt av at det som nå gjøres i prøveprosjektet er noe Hordaland fylkeskommune kan bygge videre på, dersom de overtar ruten på permanent basis.

Parkeringshus

I den forbindelse planlegges det også et stort parkeringshus ved kaien på Blikkvalseverket. På Kleppestø har de allerede anløp og fasiliteter for hurtigbåter.

— Skal vi lykkes med å få til en permanent båtrute, er vi selvfølgelig avhengige av at mange vil benytte seg av tilbudet når vi starter opp prøveperioden fra årsskiftet, sier Kurt Andressen.

Arne Aarvik er optimist.

— Etter arbeidstid frakter båten meg bare tilbake til bilen. Og med bilen har jeg fleksibiliteten som gir meg anledning til å hente barn eller handle på vei hjem, sier Aarvik.

Det går i dag egne busser mellom oljebasen på Ågotnes og Bergen sentrum. Disse skal fortsette i en kombinasjon med den nye båtruten.

kart.jpg