— Det vil i så fall ramme busspassasjerene i Bergen, Os, Austevoll, Osterøy, Hardanger, Voss og Kvinnherad, sier Roger Rong Harkestad, adm. direktør i Tide.

Askøy, Sotra, Øygarden, Sunnhordland, Nordhordland, Eksingedalen og Modalen blir derimot ikke berørt. Disse områdene betjenes av operatørene Nettbuss, Nobina og Modalen og Eksingedalen billag. Deres sjåfører i Hordaland er ikke tatt ut i streik i denne omgangen.

Bybanen vil heller ikke bli berørt av en eventuell streik.

Uorganiserte skal kjøre

Harkestad sier at rundt 90 prosent av deres sjåfører i Hordaland er organisert.

— Hovedprinsippet i arbeidslivet er at uorganiserte skal jobbe som vanlig selv om de organiserte går ut i streik.

Tide holder nå på å kartlegge hvilke turer som er planlagt kjørt av uorganiserte sjåfører.

— Så vil vi måtte lage et ruteopplegg ut i fra dette sammen med Skyss, sier Tide-sjefen.

Han sier det er et møysommelig arbeid som må gjøres.

Han anslår at det i Hordaland er mellom 120 og 150 uorganiserte sjåfører i Tide.

— De skal kjøre de turene de er satt opp på i utgangspunktet, sier Harkestad.

Må ta helgen i Oslo

Han sitter selv i forhandlingsutvalget til NHO Transport, og må tilbringe helgen i Oslo.

Det er Kine Steinsvik hos Riksmekleren som har den krevende oppgaven med å prøve å finne en løsning mellom NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden og LO Stat, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet som organiserer bussjåførene. Meglingsfristen går ut ved midnatt søndag.

- Penger hovedproblemet

Adm. direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport sier at hovedårsaken til at partene ikke lykkes i å bli enige i forhandlinger handlet om økonomi.

— Vi holdt oss til frontfagets rammer på 3,3 prosent. Motpartens krav var mye høyere enn det, og da var det ikke mulig å finne en løsning.

Stordrange sier at det også var uenighet om en del tekniske spørsmål, blant annet arbeidstidsordninger.

— Vi lyktes også i å bli enige om et par punkter, men det er mye som gjenstår, ikke bare penger, sier Stordrange.

Ikke optimist

Forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund sier at bruddet i forhandlingene kom fordi arbeidsgiverne aldri kom med noe tilbud.

— Det er greit nok at de vil holde seg til 3,3-rammen. Men det må fylles med et innhold. Når arbeidsgiverne ikke vil diskutere det, er vi like langt.

Ifølge Hansen var arbeidsgiverne enda steilere denne gangen enn i 2012.

— Da var det på hengende håret at vi unngikk streik. Det er alltid håp om at meglingsmanne kan bidra til å finne en løsning. Vi skal gjøre så godt vi kan, men når sant skal sies er jeg ikke veldig optimist, sier Hansen.