På bare fire år har det vokst frem, landets eneste butikkområde i sitt slag:

Rett til venstre for E6, på vei mot Sverige, finner du "merkevarebyen" Norwegian Outlet. Området er en nøyaktig kopi av amerikanske kjøpesentre, der forretningene ligger langs kunstig skapte gater.

Like bortenfor frister konkurrenten Outlet One med 5000 sammenhengende kvadratmeter. Inne i en nedlagt møbelbutikk dumpes merkeklær, og en god del andre varer, til priser som alltid er spesielt lave.

"Outlet" er hentet fra det engelske uttrykket for fabrikkutsalg. Ettersom fabrikkene i all hovedsak ligger i Kina, er navnet selvsagt misvisende. Likevel fungerer systemet i prinsippet på samme måte. Produsentene selv driver nemlig butikkene i Norwegian Outlet.Daglig leder Einar Sørland forklarer:

— Vi i eiendomsselskapet står for utleie og markedsføring. Jeg begynte i jobben da området her bare besto av et skogholt, og det er ikke lenge siden: Senteret åpnet sommeren 2010. Sammenlignet med i fjor var salgsøkningen i juli alene på 65 prosent. Nå er Norwegian Outlet blitt så ettertraktet at vi har ventelister.

— Ventelister?

- Ja, merkevareeierne står i kø for å få lokaler. Det finnes et helt klart potensial for å bygge på. Det kommer vi nok også til å gjøre.

— Vær ærlig, Sørland: Lille Vestby blir aldri noe motesenter.- Utvalget står ikke tilbake for hva du finner andre steder, tvert imot: Outlet-systemet innebærer at deler av neste sesongs kolleksjoner selges her, til lavere pris. Produsentene bruker outlet-butikkene sine, også i Vestby, til å selge ut vareprøver og andre spesielle produkter.

— Begrepet fabrikkutsalg, på norsk, lukter feilvare og enkle forhold?

— Systemet er amerikansk. Det fungerer ikke sånn. Butikkene er påkostede, og utvalget kan deles i tre kategorier til: Serier laget spesielt for outlet-markedet, varer i sesong og varer på vei ut av sesong. Tilsammen blir dette et bredt, godt tilbud, med priser 30 til 70 prosent lavere enn andre steder.

— Hvorfor akkurat Vestby?

— Et krav fra merkevarenes eiere er at en outlet skal ligge i passe avstand fra nærmeste by. Du kan altså ikke bygge et sånt senter i Oslo. Områdene mot Asker og Gardermoen var heller ikke aktuelle. Valget falt på Vestby også på grunn av gjennomgangstrafikken: 35.000 biler passerer på motorveien der borte, hver dag.

— Bauhaus, Plantasjen, et helt varehus bare med leketøy: Utvalget vokser fort her i strøket?

— Ja, handel avler handel. Mye har skjedd i kjølvannet av vår etablering. Norwegian Outlet har vært planlagt siden 2007, men av praktiske grunner åpnet Outlet One først. Du kan sammenligne Vestby med Asker for 15 år siden: Veksten kommer raskt. Og den vil bare fortsette.