Stavangerordfører Christine Sagen Helgø og Leif Johan Sevland hadde dobbeltbooket i går: De var invitert til både Lyses mottakelse på Clarion og til Statoils hagefest på Forus. De klarte begge deler. Og slik har det vært for mange av fiffene under ONS, skriver Stavanger Aftenblad.

100 ulike arrangement

Alle festarrangørene ønsker å trekke til seg beslutningstakere innen oljå, politikk og offentlig byråkrati.

Minst 100 ulike festlige arrangement med flere enn 50 gjester krydrer kveldene for ONS-deltagerne.

— Jeg har fått henvendelse fra selskaper som er nye i norsk oljebransje, og som ønsker å arrangere mottagelser for viktige beslutningstakere. Men jeg har bedt dem tenke seg nøye om hva de vil oppnå og hvem de vil invitere, sier Ole Petter Søllesvik til Stavanger Aftenblad.Han leder eventbyrået Kulturkompaniet, som har ansvaret for ni ulike større og mindre kveldsarrangementer i løpet av ONS-uka.

Trang timeplan

— Vi har mange faste kunder som har sine tradisjonsrike arrangement. Det kan være vanskelig for nye arrangører å finne plass i timeplanen dersom de vil treffe viktige beslutningstakere, sier Søllesvik.

Når det festlige tilbudet nærmest er større enn etterspørselen, hvor går så viktige beslutningstakere? Et eksempel er ordfører Christine Sagen Helgøes prioriteringer:

Mandag: Exxon Mobils hageselskap. Tirsdag: Mottagelse hos den amerikanske ambassadøren, åpningskonsert i Konserthuset og ordførerens egen mottagelse på Ledaal. Onsdag: Mottagelse hos ordføreren i Torshavn, mottagelse hos Lyse og Statoils hageselskap på Forus. Torsdag: Mottagelse hos den britiske og den kanadiske ambassadøren.

Middag til en halv million

Fire, fem større selskaper i Stavanger lever på helårsbasis av å arrangerer middager og andre arrangementer for olje- og serviceselskapenes kunder og kontakter. Et av dem, Scan One, har ansvaret for 13 ulike arrangementer i løpet av ONS-uka.

Daglig leder Sigrid Helen Risa, sier at arrangementene har ulik størrelse og ulikt innhold og koster fra 30.000 kroner til en halv million.

— Vi har ikke de største arrangementene. De største vi skal gjennomføre blir dimensjonert for vel 100 gjester, sier Risa.

Enestående anledning

Det italienske oljeselskapet Eni's datter i Norge har svært lang tradisjon med å invitere til italiensk aften under ONS tirsdagskvelden.

Kommunikasjonsdirektør i Eni Norge, Andreas Wulff, opplyser at de inviterer beslutningstakere i politikk, offentlig forvaltning og i næringslivet, ca 400 gjester til sammen.

— I Norge er det bare en gang annet hvert år at så mange beslutningstakere på ulike nivå samles. Det gir en unik mulighet til å kunne møtes ansikt til ansikt, sier Wulff.

Det skjeve tårn

Oljeserviceselskapene og leverandørindustrien er også viktige festarrangører. Aker Solutions inviterer kunder og kontakter til bespisning, drikke og uformell prat om bord i veteranskipet Rogaland hver kveld under ONS.

Kværner skal arrangere middag og frokostseminar i det skjeve betongtårnet i Jåttåvågen. Aibel har ingen egne kveldsarrangement, men inviterer politikere og kunder til møte og presentasjoner på standen i sjølve utstillingen.

De små kan vinne festen og jobben

— På fester og mottagelser under ONS kan representanter fra de små bedriftene få sjansen til dialog med toppene i oljeindustrien, sier professor i ledelse ved Norges Handelshøyskole i Bergen, William Brochs-Haukedal til Stavanger Aftenblad.

Han sier videre at man kan få sjansen til å ta direkte kontakt med viktige beslutningstakere høyt oppe i systemet enten det er innen offentlig forvaltning eller i de store oljeselskapene. - Slike muligheter vil normalt ikke by seg i hverdagen, sier Brochs-Haukedal, som legger til at det blir avgjørende å lære seg det økonomiske og sosiale spillet.

Professoren peker også på at direkte kontakt og sosiale treff i næringslivet er avgjørende viktig for ufiltrert utveksling av informasjon og for bygging av tillit.