Det melder dansk TV2 i formiddag.

Ingen åpne kilder bekrefter opplysningene. Men danske kabinansatte (CAU) skal ha imøtekommet SAS-ledelsen krav om nye overenskomster fremlagt søndag formiddag.

Dette skal være krav som handler om lønn, dietter, økt arbeidstid og mer fleksibilitet.SAS-ledelsen skal ha svart at forslagene er utilstrekkelige. Natt til søndag ble det sagt fra flygernes side at de hadde levert et tilbud til ledelsen i SAS som imøtekom alle selskapets krav. Nå viser det seg at ledelsen i SAS ikke er av samme oppfatning. Forhandlingene fortsetter i formiddag for å hindre konkurs i selskapet.

— Forhandlingene om SAS' spareplan fortsatt er i gang fordi flygernes tilbud til selskapet ikke er i nærheten av å oppfylle ledelsens krav, skriver nyhetsbyrået Ritzau søndag formiddag.

I løpet av idagen må konsernsjefen i SAS, Rickard Gustafson, kunne presentere en protokoll for styre og eiere der de åtte fagforeningene for pilotene og de kabinansatte sier seg villig til å kutte inntil 15 prosent i lønn og akseptere lavere pensjonsytelser.

Et styremøte, som holdes på hemmelig sted, skal behandle avtalen og dens innhold. Vender styret tommelen opp, betyr det at selskapet er sikret de livsforlengende 3,5 milliarder svenske kroner i ny kassakreditt.

Kontanter

I følge dansk TV2 skal SAS-ledelsen ha gitt beskjed om at alle fly skal tankes opp slik at de kan returnere til basen om konkurs. Kabinansatte er bedt om å ta ut kontanter slik at de kan komme seg hjem med egne penger om enighet ikke oppnås i dag.

God dialog

- Vi forhandler og har en god og konstruktiv dialog, sier lederen for Norsk Kabinforening, Elisabeth Goffeng, til Aftenposten.

Tid og sted for dagens styremøte er hemmelig:

- Vi oppgir ikke noe tidspunkt for møtet. Men når resultatet av forhandlingene er klart, vil vi naturligvis kommunisere dette, sa pressesjefen i SAS; Elisabeth Manzi, til Aftenposten i går kveld.

Knallharde krav

Det er ikke ventet at styremøtet vil starte før i ettermiddag, kanskje ikke før i kveld. Men glir forhandlingene fortere enn ventet, kan en avgjørelse komme tidligere.

Forhandlingene er krevende nok: De ansatte er møtt ikke bare med knallharde krav om å jobbe mer for mindre lønn. Gustafson har samtidig gjort det klart at det egentlig ikke er rom for å forhandle.

Ultimatet har han selv omtalt som «den siste sjansen SAS har for å overleve.» Alvoret ligger derfor tungt over de møtene ledelsen og de ansatte har.

Ifølge opplysinger som har kommet fra møterommene skal imidlertid SAS’ utgangspunkt ha blitt litt oppmyknet.

Optimist

Flere av de ansattes organisasjoner, blant annet lederen for de norske pilotene, Jens Lippestad, har underveis gitt uttrykk for at fohandlingene har gått bra.

- Vi tar sikte på å bli ferdig innen fristen, kanskje før, har den optimistiske meldingen fra lederen for Norske SAS-flyveres Forening vært.

Det er ingen tvil om at en ny spareplan er mest problematisk for pilotene, som har en bedre pensjonsavtale enn de kabinansatte. De har mest å miste på at pensjonsordningen blir omgjort fra ytelsesbasert til innskuddsbasert.