— I dag skal vi sjekke et taksameter i en drosje, en vekt hos en gullsmed og en bensinpumpe, sier kontrollør Stig Stende (37) når vi møter ham på en av hans daglige tilsynsrunder.

I nesten to år har han målt, målt og målt. Som det står på den knallblå varebilen hans - «Justervesenet – gir mål mening».

Det er gjerne når du fyller bensin at Justervesenet er mest synlige - og da gjennom et klistremerke på bensinpumpen. Men de driver med mye annet enn å sjekke norske bensinstasjoner. Kontrollør Stende har bare jobbet i Justervesenet siden 2010, men selve vesenet har sin historie helt tilbake fra 1832.

— Vi skal blant annet sjekke at kundene får det de betaler for - at når de kjøper én liter bensin, er det faktisk én liter, sier kontrolløren.

Nye taxikontroller

Men aller først skal vi til Furuset og et verksted som har spesialisert seg på drosjer.

Sjåfør Shan Iqbal har fått seg ny drosjebil og må flytte taksameteret fra den gamle bilen til den nye. Da må den installeres hos verkstedet til Waseem Ghulam. Iqbal er ikke så nervøs for at noe skal være galt når Stende setter i gang.

— Det går nok bra.

Det er mye som skal sjekkes på en bil som har fått installert taksameter. Blant annet dekkdimensjonen, at boksen bak i bagasjerommet som er koblet til taksameteret skal være plombert og ikke minst at taksameteret er justert riktig. Slik at når du kjører en tur på 10 kilometer, skal du betale for nøyaktig 10 kilometer.

For å kontrollere dette i praksis setter Stende en GPS-antenne på taket. Så kjører vi av gårde én kilometer – først én gang, så tilbake.

Resultatene er strålende. Først måler justervesenet at taksameteret måler 70 centimeter feil, så bare 10 centimeter feil. Noe som er langt innenfor feilmarginen de godtar på tre prosent (tilsvarer 30 meter).

— Her er det gjort en god jobb.

Så nå kan sjåføren kjøre rundt med klistermerket «Justervesenet – kontrollert 2012».

Kontroll av taxi-næringen begynte Justervesenet først med i fjor – blant annet som en følge av de mange skandalene i drosjenæringen i Oslo. Norge var trege sammenlignet medmange andre land i Europa.

— Det er ikke alle som er så glade for at vi kommer, men mange sier også «Så bra at dere rydder opp». Det er veldig mange ærlige som gjør jobben sin, men så er det noen som har ødelagt for alle andre, sier Stende.

En vekt til gull

Gullsmed Thune i Karl Johans gate er neste stopp. De har ventet siden i fjor høst med å få sjekket gullvekten sin som de bruker til å måle gull de selger og kjøper.

En liten, men tung koffert må kontrollør Stende bære inn over gågaten på vei mot gullsmeden – som ikke vet at de kommer.

Han har mange lodd med seg – det tyngste på to kilo, og det minste på ett gram må han bruke pinsett for å ta. Og hanskene må være på når han tar dem – et fingeravtrykk kan påvirke målingen.

Når Stende setter i gang med kontrollen blir han først veldig skeptisk.

— Denne er jo helt tullerusk, sier han om vekten.

Målingene viser helt andre tall enn de skal, og daglig leder Mia Fossheim hos Thune ser litt spørrende ut i bakgrunnen.

— Aha, jeg hadde stilt den inn feil ja. Den stod ikke på gram, sier kontrolløren når han finner ut hva som er galt.

Svært liten feilmargin

Og det viser seg at når han legger loddene på nå, er den veldig nøyaktig. Kravene til vekten er at det skal være maksimalt 0.01 prosent feilmargin. Det vil si at når han setter på 3000 nøyaktige gram, skal den vise maks 3000,3 gram eller minimum 2999,7.

Vekten hos Thune veksler mellom 3000,0 og 3000,1 gram og er godt innenfor marginen.

Gullsmeden kan puste ut – de har hverken «lurt» noen, eller blitt lurt.

En vanlig butikkvekt har større feilmargin. Dersom den måler opp til 15 kilo, kan den maks måle 15 gram feil.

Mye bensin for pengene

Siste stopp på dagens tilsynstur er Statoil-stasjonen på Storo. Har skal han sjekke om kundene faktisk får bensinen de betaler for.

Stende fyller på bensin på en metallbeholder. Det skal stoppe mellom to merker som måler 19,9 og 20,1 liter når pumpemåleren viser 20 liter. Men når det nærmer seg at beholderen begynner å renne over, må han stoppe fyllingen. Og pumpemåleren er ikke kommet opp på 19,8 liter en gang.

- Her får du mye bensin for pengene, kommenterer han.

Om du skal ha 20 liter bensin, får du nesten en halvliter gratis på kjøpet.

— Dersom det er veldig mye over feilmarginen kunne vi ha stengt pumpen, men det er ikke så mye feil.

Men selv om dette kommer kundene til fordel må det fikses likevel.

— Vi skiller ikke mellom hvem som har fordelen og må feste til en ny mangellapp. Dette er ikke godkjent.

Det betyr også at klistermerket det står «Justervesenet kontrollert 2009» ikke blir byttet ut med et nytt for 2012.

De to andre pumpene han sjekket på stasjonen var i orden.

- Sjelden at noen prøver å trikse

De snaue to årene Stig Stende har jobbet i Justervesenet antar han at han har vært på mellom 500 og 1000 forskjellige tilsyn.

— Men jeg har aldri funnet noen som bevisst har prøvd å jukse. Det er sjelden at noen gjør det.

Justervesenet har selv mulighet til å ilegge overtredelsesgebyr på opptil 10 prosent av foretakets omsetning.

— Generelt er det vi måler veldig stabilt, men det er viktig at vi måler. Ellers kunne det fort sklidd ut.t