Les også:

Brunosten, som Tine selv kaller for «det norskeste norske», selges i år i en egen julevariant.

En rund ost pakket inn i rød voks skal vekke juleglade nordmenns kjøpelyst. Osten er en mellomting av Gudbrandsdalsost og Fløtemysost i farge og smaksstyrke. Julebrunost inneholder rosin og typisk julekrydder (kardemomme, kanel) som gir en distinkt smak av jul, skriver Tine i sin beskrivelse av nykommeren.

Men juleosten er ikke den norskeste norske, den er laget i England, kan Romsdals Budstikke fortelle.

Prøver ut osten

Rundt 20 tonn med julebrunost lages ved et meierianlegg i Ilchester sørvest i England.

— Dette er en prøveproduksjon for å teste om det er marked for en slik type ost. Ettersom produksjonsanleggene våre for brunost i Norge ikke er i stand til å produsere osten i den form og med voksingen som trengs, har vi valgt å få juleosten produsert ved et anlegg i England, forklarer kommunikasjonssjef Lars Galtung i Tine til Romsdals Budstikke.

Han understreker at råvarene er norske. Tine bruker norsk melk til å lage halvfabrikata, som er osteprodukter som sendes til England.

Der males de opp og gjennomgår det man i meieribransjen kaller «omstrukturering», tilsettes krydder og rosiner, før ostemassen formes til runde oster og forsegles med voks

Ut av Gudbrandsdalen?

Som Aftenposten har skrevet om tidligere i høst, er

Tine har annonsert at meieriene som har produsert Gudbrandsdalsosten i Gudbrandsdalen blir nedlagt som følge av omstrukturering. Dette har skapt et enormt engasjement.

Gruppen «La G35 leve» har nesten 50.000 medlemmer på Facebook og reklamebyrået Siste Skrik jobber gratis for kampanjen mot nedleggelse.

Kokken Arne Brimi er blant dem som har engasjert seg i brunostens skjebne. De har også samlet inn nærmere 50.000 underskrifter.

Bakgrunnen for eventuell nedleggelse er at brunostkonsumet i Norge har sunket jevnt og trutt de siste 30 årene. Dagens konsum er cirka 30 prosent lavere enn det var i 1980.

Bestemmer over nyttår

Tine synes det er positivt at folk engasjerer seg, men understreker at nye norske matvaner må få konsekvenser for meieriproduksjonen.

— Vi spiser mindre brød og mindre brunost enn før. Derfor må vi effektivisere og tilpasse produksjonen vår, sier Stein Øiom, visekonserndirektør i Tine.

Tines beslutning om fremtiden til meieriene i Lom og Sjåk og Ørsta er ventet i løpet av første kvartal 2011.