Dermed er det klart at nok en brikke i det Stavanger-baserte Johs Lunde-konsernet velter. Mandag sist uke gikk Johs Lunde Marine Group konkurs, og dro med seg Norsk Båtsenter i Dolviken i dragsuget.

BT var mandag i kontakt med flere av de permitterte i Johs Lunde Cargo Bergen, men ingen ville uttale seg offentlig.

— Vi håper det skal være mulig å få jobb andre steder. Noen har allerede vært til intervju, sier de.

Overtok folk og biler

Frem til slutten av fjoråret skal Cargo-avdelingen i Bergen ha hatt rundt 20 ansatte. Da etablerte tidligere daglig leder Ove Marøy et nytt selskap, Bergen Kran og Cargo AS, på 50/50-basis med Johannes Lunde, gründer og eier i Johs Lunde-konsernet.

Ifølge Marøy ble syv-åtte av sjåførene i den gamle bergensavdelingen med over i det nye selskapet. Noen andre skal også ha sluttet for å begynne andre steder.

— I tillegg til sjåførene, overtok vi flere av bilene bergensavdelingen disponerte ved at vi overtok leasingavtalene. Vi har også leid inn andre biler i tillegg, sier Marøy.

Også flyttebyrå solgt

Da det begynte å blåse rundt Johs Lunde-systemet i forbindelse med konkursen i båtselskapet, førte det til endringer i eierskapet i det nye Bergen Kran og Cargo AS.

— Da passet det ikke lenger at Johannes Lunde var medeier, så jeg valgte å kjøpe ham ut. Nå eier jeg selskapet 100 prosent, sier Marøy.

Et annet bergensselskap i Stavanger-gruppen, Johs Lunde Flytteservice AS, ble i november i fjor solgt til Konglevoll Transport i Bergen, og de fire fast ansatte fikk tilbud om å bli med over.

Kundene til Johs Lunde Cargo Bergen skal ikke lide under at transport- og terminalvirksomheten stanser.

Båtvirksomhet på lunk

Johannes Lunde har de siste 10-15 årene bygget opp et imperium på over 100 selskaper innenfor båt, eiendom og transport.

Stavanger-advokat Fredrik Bie er bostyrer for hele konsernet, og opplyser at totalgjelden i Johs Lunde Marine Group ligger et sted mellom 350 og 400 millioner kroner.

Bostyrer Bie jobber blant annet med å rydde opp i mellomværende mellom de ulike selskapene i konsernet, og å finne mulige interessenter til å overta Norsk Båtsenter i Dolviken, med 30 arbeidsplasser.

— Det er mange interesser som skal ivaretas. Inntil vi vet mer holdes selskapet på lunk med en viss minimumsaktivitet, sier Bie.

I Dolviken holder derfor tre–fire nøkkelpersoner fortet for å ta seg av reparasjoner og utleveringer av båter.

— Hvis vi skal få solgt er det et poeng å ikke stenge helt ned mens vi venter på at flere interessenter skal komme på banen, sier Bie.