Fredriksen vokste opp i arbeiderklassens kår på Etterstad på Oslos østkant i etterkrigstiden, og er nå verdens 75. rikeste person, ifølge magasinet Forbes.

I tillegg er han og hans to døtre rangert som Storbritannias niende rikeste.

Grunnlaget for formuen kommer fra tankskip, hvor mye av pengene fortsatt er investert. Etter fire-fem år med alt for mange skip og alt for lite varer som skulle fraktes rundt om i verden, har Fredriksen brukt senvinteren og våren på å kjøpe. Så langt har det blitt et dusin tankskip, men han har fortsatt mange milliarder å handle for.

Krisen i shipping har skapt muligheter som er for gode til å takke nei til.

Det har kommet frem i korte intervjuer her og der i løpet av de siste månedene. Nå er tiden tydeligvis inne for å oppsummere litt.

— De gode dagene vi hadde er over for en stund. Markedet kommer til å hente seg inn, men ikke før om to-tre år, og frem til da vil det være ganske desperate tider, sier han til nyhetsbyrået Reuters.

Interessert i nyheter om økonomi? Følg oss på facebook!

Tror mange går under

Han spår at bare selskaper med lite gjeld og langsiktige eiere i ryggen kommer til å overleve.

Fredriksens taktikk er nå å kjøpe skip som bruker inntil en fjerdedel mindre drivstoff, for dermed å skape enda større avstand til de mer pressede konkurrentene.

— Når markedet går til helvete, er det i langt større grad en mulighet enn et problem. De fleste selskapene kommer ikke til å klare det. Hvis dette varer i ytterligere to år, og det tror vi det gjør, vil mange selskaper forsvinne, sier han til nyhetsbyrået.

Ingen drinker ved bassenget

Der Fredriksen er stor, er han stort sett størst eller nest størst. De selskapene han satser på, er gjerne de største, ikke bare innenfor tankskip, men også lakseoppdrett (Marine Harvest) og borerigger (Seadrill).

Men forrige ukes mye omtalte kunstauksjon, da Petter Olsens versjon av Edvard Munchs «Skrik» ble solgt for 120 millioner dollar, var ikke noe for ham.

— For dyrt, sier mangemilliardæren til Reuters, og legger til: - Jeg kunne kjøpt mange tankskip for de pengene.

Han har ingen planer om å gå av med pensjon.

- Hvis jeg pensjonerer meg, hva skal jeg gjøre da? Det er enda verre enn å tenke på shippingkrisen. Skal jeg sitte ved bassenget og drikke gin tonic? Det er ikke meg, sier han.