I den skandinaviske meierikonkurransen som nylig ble avholdt i Herning i Danmark, ble brunostprodusentene i Gudbrandsdalen hedret med gull. Det var 22 norske produkter i kategorien brunost, og gudbrandsdølene vant juryens favør med sin kilostore G35.

En tilfeldig ost

— Dette er først og fremst en bekreftelse på at vi gjør mye riktig. At vi har dyktige fagfolk og koker osten på tradisjonelt vis er hemmeligheten vår, sier meierisjef Odd Ulsaker ved TINE Meieriet Lom & Skjåk.

Han understreker at det var en helt tilfeldig ost fra den daglige produksjonen som var plukket ut for å representere meieriet i konkurransen.

Det er heller ikke første gang at meieriet i Lom & Sjåk hedres for sin brunostkompetanse. Også forrige gang Scandinavian Dairy Contest ble avholdt, for to år siden, vant gudbrandsdølene gull med brunosten sin.

Spiser mindre brunost

Men nå kan det være slutt på medaljesankingen. Tine har annonsert at meieriet i Lom og Sjåk kan bli nedlagt som følge av at en omstrukturering i selskapets brunostproduksjon. Også meieriet i Ørsta henger i en tynn tråd. Bakgrunnen for eventuell nedleggelse er at brunostkonsumet i Norge har sunket jevnt og trutt de siste 30 årene. Dagens konsum er cirka 30 prosent lavere enn det var i 1980. Nedlegges de to truede meieriene, vil produksjonen overføres til de andre tre store brunostmeieriene på Byrkjelo, Storsteinsnes og i Elnesvågen.

Enn så lenge kvesser de 17 ansatte ved meieriet i Lom og Sjåk nebb og klør i kampen for arbeidsplassen sin.

— Gullmedaljen i Danmark bekrefter at vi har en toppkvalitet på osten. Nå prøver vi å få Tine til å innse verdien av å opprettholde et gryteanlegg der Gudbrandsdalsosten har sin vugge, sier tillitsvalgt Frode Aurmo.

Det handler om norsk identitet.
PR-agent Elizabeth Hartman, jobber på dugnad for brunosten

Jobber gratis

Vel så ivrig som de ansatte ved meieriet, er PR-agent Elizabeth Hartmann i selskapet Siste Skrik.

Siden hun fikk nyss om at Tine flørtet med tanken på å legge ned meieriet i Gudbrandsdalen har hun jobbet gratis med aksjonen «La G35 leve».

— Gudbrandsdalsosten er knyttet opp til Norge som nasjon. Dette handler om langt mer enn nedleggelsen av en lokal bedrift. Det handler om norsk identitet og brunosten som en nasjonal stolthet. Jeg har ikke tenkt å gi meg før Tine skrinlegger planene om nedleggelse, sier hun.

- Og dette tjener du ikke én krone på?

— Nei, vi tjener ingenting på dette. Vi får dekket utgiftene til aksjonen, men tar ikke ut noe lønn.

- Hva motiverer deg til å jobbe på dugnad for brunosten?

— Jeg lever av, for og med merkevarer. Gudbrandsdalsosten er et av de sterkeste og stolteste merkevarene vi har i Norge. Jeg klarer virkelig ikke med min beste vilje å forstå at man ikke vil ta vare på den i Gudbrandsdalen, sier Hartmann.

90.000 støttespillere

Så langt har aksjonen «La G35 leve» samlet 46.000 støttespillere på facebook. Omtrent like mange underskrifter er samlet inn for hånd.

Hartmann er overbevist om at dersom Tine velger å legge ned meieriet i Lom og Skåk, vil andre starte lokal brunostproduksjon.

— Jeg vet om folk som sitter klare dersom Tine legger ned. Underskriftskampanjen viser at de vil ha mye støtte fra folk over hele landet, sier hun.

Nye matvaner

Tine synes det er positivt at folk engasjerer seg, men understreker at nye norske matvaner må få konsekvenser for meieriproduksjonen.

- Vi registrerer med interesse folks store engasjement for merkevaren vår. Men nordmenn har endret sitt matresept. Vi spiser mindre brød og mindre brunost enn før. Derfor må vi effektivisere og tilpasse produksjonen vår, sier Stein Øiom, visekonserndirektør i Tine.

Tines beslutning om fremtiden til meieriene i Lom og Sjåk og Ørsta er ventet i løpet av første kvartal 2011.