All innmat inntil teglsteinen er skiftet ut i Sydnesplass 1, som Døsvig kjøpte for 24,5 millioner kroner for halvannet år siden. På taket er boblebadet fjernet, og erstattet med byens flotteste terrasse, mens det i kjelleren bygges yogarom. Mye penger er brukt på å skape EGD sitt nye hovedkvarter og gi den 112 år gamle villaen sin storhet tilbake.

— Jeg vet det koster penger, men jeg tror faktisk vi vil gjøre en bedre jobb i så motiverende omgivelser.

Det er mye gamle penger i denne byen og svært lite av disse brukes på kultur og trivsel

Espen Galtung Døsvig

Døsvig prøver å finne ord som både uttrykker begeistringen for bygget og samtidig forsvarer prisen.

Hans finansdirektør og svoger Audun Hasti kommenterer mer nøkternt at det er mindre grunn til å gjøre arbeidsdagene kortere i slike omgivelser.

Penger til trivsel

Hasti har vært direktør ved Den Nationale Scene, og styrt pengene ved flere av de andre kulturinstitusjonene i byen. Han har derfor ingenting imot at investeringsselskapet EGD har kultur som hobby, og dytter

noe penger inn i annet enn bare skip og eiendom.

— Vi bruker ikke kalkulatoren på samme måte på penger vi putter i kultur og fotball, og det er tross alt beskjedne summer vi bruker på dette. Men for utviklingen av byen og trivselen for oss som bor her, er nok dette viktige penger, sier Døsvig. Han skulle gjerne sett at flere investorer så verdien av å bruke penger på felles arenaer som skaper engasjement og utvikling i byen.

Viktige småpenger

— Det er mye gamle penger i denne byen og svært lite av disse brukes på kultur og trivsel. Det er synd fordi man ofte kan få til mye med bare "småpenger".

Espen Galtung Døsvig er selv et eksempel på nettopp det. Han har det aller meste av sine verdier på 800–900 millioner kroner i eiendom og shipping, men er likevel en av de store kulturinvestorene i byen som putter penger i film, moderne kunst, fotball og rock 'n' roll.Han er største eier i Bergen Live som denne uken hentet Bruce Springsteen og Paul Simon til byen. Og gjennom eierskapet i Hardball følger han tett Branns forsøk på å hente tilbake Erik Huseklepp.

Reddet fra konkurs

I fjor høst var han med på å redde filmselskapet Alligator AS fra konkurs, og puttet finansdirektøren sin inn som styreleder i Alligator Holding. Selskapet laget Nokas-filmen som ble sett av 250.000 nordmenn på kino, men klarte likevel kunststykket å nesten gå konkurs.

— Det skyldes dårlig vær og forsinkelser under innspillingen, som gjorde at de måtte selge seg ut av selve filmprosjektet for å holde hjulene i gang. Resultatet var at vi og flere andre som puttet penger i selve filmen, fikk mer enn dobbelt så mye tilbake, mens filmselskapet bak filmen altså måtte reddes fra konkurs, sier Hasti.

Ønsker stort filmselskap

Døsvig mener at hele filmbransjen i Bergen hadde hatt gått av en konsolidering, og får ivrig nikk av svogeren.

— Bergen har det nest største filmmiljøet i landet. Men det er altfor mange små enheter som burde finne sammen i noe større, hvor man både kunne laget spillefilmer, dokumentarer, reklame og TV-produksjoner. Døsvig utelukker ikke at han selv kunne bidratt til en slik nyskapning.

Han underslår ikke at det blir mange telefoner fra kulturarbeidere som trenger bidrag til sine prosjekter.

— Selv om det ikke er her vi skal tjene pengene, så bør kulturprosjektene også være liv laga rent økonomisk. Også i kultursektoren er det viktig at det ikke kastes nye penger etter dårlige prosjekter.

- Ingen har make

Selv fascineres investoren mest av å bevege seg i det han oppfatter som kreative miljøer og studere de som lykkes der. Villaen som nå blir arbeidsplassen til hans åtte ansatte i EGD Holding, pluss faren og søsteren, burde være kreativ nok for de fleste.

Alle tingene i dette huset har sin egen historie. Ingenting er kjøpt inn tilfeldig, sier Tor Fredrik Müller. Han har eiendomsdirektør i konsernet, og har samtidig hatt ansvaret for byggingen av det nye hovedkvarteret.

Ikke engang kontorpultene er standard vare.

— De er alle unike, og designet og produsert i Italia. Du vil ikke finne noen som er lik disse nord for Paris, slår eiendomsdirektøren fast.

HISTORIEN ER MED: Selv om det er helt nytt og moderne, har man vært bevisst på at historien også skal prege designen for møterommene.
JAN M. LILLEBØ