— Dette er et jevnt og godt resultat. Men bak disse tallene ser vi en strukturglidning, der overgangen fra papir til nett har økt i løpet av kvartalet, sier Thorsheim. Han tok over som adm. direktør i BT i april.

Samlede inntekter økte med 3,6 prosent, og annonseinntektene økte med tre prosent i forhold til første kvartal i fjor.

De digitale inntektene økte mye mer. De steg hele 27 prosent i årets tre måneder sammenlignet med samme periode i fjor.

— Vi ser at mobilvanene har skutt virkelig fart de siste månedene. Trafikken på mobil er allerede en fjerdedel så stor som trafikken på bt.no. Vi ser også at mobil nå er etablert som en markedsplass blant annonsørene, sier Thorsheim.

Vanskelig å spå

Utviklingen i annonseinntektene har vært svakere i april enn i første kvartal, og Thorsheim sier det ser vanskeligere ut nå enn ved begynnelsen av året.

— I første kvartal har BT tatt markedsandeler i et fallende avismarked. Men det er så store svingninger nå at det er vanskeligere å spå utviklingen for resten av året, sier han.

For det første vokser det samlede reklamemarkedet mindre enn det som er normalt når økonomien går så bra. Dessuten er det store variasjoner fra annonsør til annonsør og fra marked til marked.

Satser mer på nett

Selv om papiravisen fortsetter å falle i opplag, bidrar likevel prisøkning til å holde opplagsinntektene stabile.

Men Thorsheim legger til at hvis både papiropplaget og annonsemengden faller fremover, må kostnadsnivået vurderes.

— Digitalveksten kommer ikke av seg selv. Vi blir nødt til å øke ressursbruken på digitale medier fremover, mens vi må holde en stram linje på ressursene vi bruker på pair fremover, sier han.

Vekst også i Schibsted

Bergens Tidende eies av mediekonsernet Schibsted, som også gir ut blant annet Aftenposten, VG, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Konsernet økte sine inntekter i første kvartal med fem prosent til vel 3,6 milliarder kroner. Resultat før skatt økte fra 289 til 310 millioner kroner.

— Vi er glade for at Schibsted Media Group kan prestere en stabil og god resultatutvikling i et kvartal hvor vi har økt investeringene i vår online rubrikkvirksomheter betydelig samtidig med at markedene for papiraviser er under press, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding.

VOKSER PÅ NETT: BT-direktør Andreas Thorsheim kan glede seg over pen vekst for BTs digitale utgaver.
Ørjan Deisz