Julen har sitt utgangspunkt i Jesus, kirken og juleevangeliet. Åpenbart har både mat og drikke likevel tatt plass foran Jesus i folks bevissthet om hvilke merkenavn de tenker på i forbindelse med julen.

Det går frem av en fersk undersøkelse gjennomført av Synovate, riktignok på oppdrag fra Nortura, som eier merkevaren Gilde.

I denne har 1002 personer blitt spurt «Hvilket merkenavn forbinder du mest med julen?», uten å få noen alternativer.

Synovate gjennomførte undersøkelsen i uke 49 i år.

— Det må være markedsavdelingen vår som har bedt om den, jeg vet ikke noe om innholdet, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura.

Hun får høre at når folk er blitt spurt om hvilket merkenavn de mest forbinder med julen, så svarer 21 prosent Gilde, altså produsenten av både ribbe, pinnekjøtt og julesylte.

Coca-Cola kommer på en god annenplass med 11 prosent. Først på en delt tredjeplass ligger Jesus og julenissen med 4 prosent.

Mye Gilde-kontakt

Trond Blindheim, sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen slår et slag for Jesus.

— Det er ganske bra at det i det hele tatt er noen som husker kirken i en slik sammenheng. Det er ikke et merkenavn, sier Blindheim.

Han mener vi får mye kontakt med Gilde-logoen i forbindelse med julen, fordi man handler mye. Det er også høyt reklametrykk. Samtidig er mat en viktig del av julen.

- Gilde sammenlignes med julematen. Coca-Cola er nissen, sier Blindheim, som legger til at Coca-Cola har brukt nissen i reklamesammenheng for brusen sin siden 1931.

Han påpeker også at det egentlig er ganske sterkt av Jesus og kirken å komme på tredjeplass.

- Hadde undersøkelsen vært utstyrt med 20 kjente merker og navn, med Jesus blant alternativene, ville trolig kirken ha knust alle, sier Blindheim.

Har importert ribbe

Nortura tror selskapets nærhet til tradisjonene er en forklaring.

— Det ligger kanskje noe i juletradisjonene, og det å ha en god stund rundt bordet er å ha god mat. Så vi gjør ikke så mye nytt på dette området. Vi holder på tradisjonene i julesmakene, sier Sundqvist i Nortura.

Til tross for ribbekrigen som pågikk for kort tid siden, lover Sundqvist ribbe til alle.

— Vi har bare importert 30 tonn, men vi har konkurrenter som har importert mye mer. Gilde har importert fra Sverige.

Les også: