Lynnedslag natt til lørdag slo ut alarmer, data— og telefonforbindelsen.

— I løpet av helgen har vi klart å få plass igjen alarmer og data, men telefonen ser ut til å være lenger vekke, forteller administrerende direktør Arne Fonneland - over mobiltelefon.

De rundt 100 ansatte produserer så det lukter svidd ull, men nye ordrer er det dårlig med. Butikker som ringer, når rett og slett ikke frem. Fonneland har tatt i bruk sosiale medier for å varsle om telefontrøbbelet, men tviler på om hans forretningsforbindelser bruker mandag formiddag på Facebook. November er starten på hovedsesongen. Vanligvis renner det inn ordrer på denne tiden.

De viktigste telefonnumrene er nå viderekoblet til mobiler, men kapasiteten er mye lavere enn når telefonforbindelsen er normal.

Det er første gang Janusfabrikken har opplevd lynnedslag. — Vi har hatt flom og mye annet, men aldri vært rammet av lyn, sier Fonneland.

- Hvem er kundene deres?

— Viktigste kundene våre er tekstil- og dagligvarebutikker over hele landet, og det er disse vi produserer for nå. Vi leverer også til forsvaret i mange land. Nå har jeg nettopp vært på Flesland med vår største russiske kunde. De siste åtte årene har vi hatt kontakt med det kroatiske forsvaret og kjører dessuten utviklingsprosjekt i samarbeid med forsvaret i andre land.

- Hva bestiller utlendingene fra Espeland?

— Antistatiske truser, sier Fonneland og legger til med en liten latter: - Det kan jo være godt å ha når det lyner.

Janusfabrikken er fasttelefonkunde hos Tele2, men også der er det vanskelig å oppnå kontakt. BT.no har derfor ingen forklaring fått på årsaken til telefontrøbbelet.

Informasjonssjef Knut Sollid sier Telenor registrerte en del feilmeldinger fra kunder i Bergensområdet etter tordenbygene før helgen.

— Den siste feilen hos våre kunder var rettet klokken 12.30 lørdag, sier Sollid.