De Toma står midt i et hav av lyseblått. Fotballklubben Lazios ørneemblem pryder alt fra krus og skjerf til skriveunderlag og scooterhjelmer.

Selv i krisetid elsker italienerne fotball, tenker De Toma, og satser nå alt på å selge Lazio-effekter i Roma-bydelen Montesacro.

Det gjør han etter å ha avviklet butikken faren Umberto startet i 1970. I 42 år solgte familien herreklær før finans— og eurokrise gjorde det umulig å fortsette.

— Krisen rammet kundene våre, og dermed rammet den oss. Etter å ha kledd opp flere generasjoner i dette nabolaget ble utgiftene større enn inntektene. Jeg var nødt til å tenke nytt, sier han.

Ryggraden

Fra pizzeriaer til urmakere og skreddere: Ryggraden i Italias økonomi er familiebedrifter og småentreprenører.

Det finnes over 4 millioner av dem, og de små og mellomstore bedriftene står for rundt 70 prosent av landets brutto nasjonalprodukt.

På makronivå har markedets frykt for Italias økonomiske fremtid blitt dempet de siste månedene. Men småbedriftene blør fortsatt, og dermed kommer heller ikke den italienske økonomien seg på beina igjen.

I fjor la i alt 100.000 bedrifter med færre enn ni ansatte ned i Italia, sier Mariano Bella i handelskammeret Confcommercio. I Roma alene må 60 småbedrifter stengene dørene hver dag.

Lover dårlig

De får ikke lenger lån og kreditt i bankene, som mangler likviditet. Og med krise og resesjon har ikke folk penger å bruke i butikkene og restaurantene.

— Når flertallet av bedriftene nettopp er familieeide forretninger som min, lover det dårlig for Italia at bankene ikke kan hjelpe. Bankvesenet virker ikke, det er ikke penger i markedet, det er null kreditt å få, sier De Toma.

Med inntektssvikt og kredittsvikt trengs det langsiktige politiske tiltak, er kravet til det nye regimet som skal ta over etter valget søndag og mandag.

Dreper

Det er så mange av dem at det å løse problemene for Italias millioner av småbedrifter er en nøkkel til å løse Italias økonomiske problemer.

— Resesjon dreper, sier økonomiprofessor Gustavo Piga ved Universita di Roma.

— Den dreper ikke de store bedriftene. Så lenge verdensøkonomien fortsetter å gå rundt, overlever eksporten deres. Men de små og mellomstore bedriftene har ikke styrken til å overleve.

Krav

I slutten av januar demonstrerte tusenvis at italienske entreprenører med krav om at staten tar grep. Skattepolitikken må legges om, og også måten staten driver forretninger med småbedriftene på må endres, sier Piga.

— I Italia er holdningen at «lite er stygt». I USA har de klart å dyrke fram holdningen at «lite er vakkert», sier Piga og mener nye lover og reformer til nå har kommet til de store, internasjonale bedriftene til gode.

— Det er en kortsiktig politikk som gjør langsiktig skade. Myndighetene burde beskyttet småbedriftene, sier han og mener småentreprenørene er rasende på Mario Monti etter over et år med teknokratstyre.

Fremtiden

I Lazio-butikken i Montesacro har Massimiliano De Toma innsett at billigere artikler krever stor omsetning for å lønne seg. Etter et halvt års drift tør han ikke konkludere om fremtiden.

— Faren min kjøpte den første butikken for en mannsalder siden, og den er en del av familiehistorien. Jeg var 19 da jeg begynte å jobbe der, og nå håper jeg den nye butikken kan sikre min 19 år gamle sønns fremtid, sier han.