— Dette får store økonomiske konsekvenser for oss. Vi som bedrift er helt lammet. Men det er umulig å få et svar på hva som er feil og når det blir ordnet, sier Kjell Bergset.

«Alt» på nett

Han er daglig leder i Service Elektrikeren, som har 40 ansatte i Bergen. Elektrikerne er avhengig av internett i alle deler av den daglige driften.

— Vi har alt elektronisk, fordeling av jobber, epost og bestillinger, alt er nede. Alle arbeidsordrene våre kommer ut på en pda og konsentreres mot serveren vår. Nå må vi bruke gamlemåten og skrive lapper til hverandre, sier Bergset.

Bedriften får halvparten av alle sine henvendelser på e-post, et kjempeproblem når de er uten forbindelse på femte døgnet. På nettsidene sine gjør de kunder oppmerksomme på problemet og oppgir en privat adresse. De får heller ikke sendt ut tilbud til kundene sine. Bergset fortviler over leverandørens kundeservice.

Krevende hverdag

For elektriker Kristian Aune og kollegene betyr det at de ikke lenger kan få opppdateringer av jobber, oppgjør fra kunder og de må enten ringe eller fysisk dra innom hovedkontoret i sentrum for å få synkronisert alt.

— Det tar jo mye tid når vi hele tiden må innom her for å synkronisere, og det er veldig tungvint, sier Aune.

Gunnar Fjellestad jobber til vanlig i Fyllingsdalen, men har har lånt en arbeidsplass på hovedkontoret i sentrum denne uken, for å få gjort mer av jobben sin.

— Det er helt begrenset hva vi får gjort uten internett, sier elektroinstallatør Gunnar Fjellestad.

— Vi er helt hjelpeløse og blir møtt med et skuldertrekk hos Ventelo. Det blir oppgitt forskjellige årsaker og rettetidspunkt, alt etter hvem du snakker med på kundeservice. Det er umulig å nå gjennom materien, sier Bergset.

Feil i oppgradering

Et sted mellom 10 og 20 bedriftskunder skal ha slitt med samme internettproblemene som Bergset og kollegene. Dette handler om en oppgradering som gikk galt.

— I forbindelse med en oppgradering i en sentral ble det gjort en feil, slik at et fåtall kunder ikke har hatt internett. Ventelo beklager de ulemper dette har ført til for våre kunder, sier Terje Lübeck, kommunikasjonsrådgiver i Ventelo.

- Får disse firmaene noen form for kompensasjon for disse dagene?

— Det må vi se på i forhold til hvilke avtaler og garantiordninger de har, sier Lübeck.

Ventelo håper at de klarer å rette opp feilen, slik at kundene kan få nett-tilgangen tilbake i løpet av dagen.

— Det skremmer meg litt hvor avhengig vi er blitt av nettet, og da er det viktig å ha en seriøs leverandør, sier Bergset.

Har du opplevd lignende problemer? Fortell om det her!

NYTT KONTOR: - Det er helt begrenset hva vi får gjort uten internett, sier elektroinstallatør Gunnar Fjellestad. Han har flyttet til hovedkontoret for å få gjort mer av jobben sin.
ELIN ELVSÅS
FORTVILENDE: IT-ansvarlig Atle Jan Westrheim håper serveren snart er i full drift igjen.
ELIN ELVSÅS