• Det er utrolig nedverdigende, sier Inger Fallstrøm Andersen (58).

Fredag 16. september skal Inger Fallstrøm Andersen (58) reise på besøk til datteren sin i Newcastle. Det er første gang hun reiser alene etter at hun fikk slag for fire år siden. Andersen er lam i hele høyresiden og er avhengig av rullestol. Ektemannen, Arve Andersen (60), har ordnet bærehjelp hele veien og flyselskapet, Eastern Airways, er gjort oppmerksomme på at konen sitter i rullestol.

— Vi har reist mye med fly etter at jeg fikk slag og det har aldri vært noe problem, sier Inger Fallstrøm Andersen.

- Følte meg nedverdiget

Planen er å reise fra Bergen via Stavanger til Newcastle, men bare få dager før avreise får Andersen vite at flyselskapet har sluttet å fly fra Bergen. Hun kjøper seg en billett med Norwegian og er på plass i Stavanger i godt tid før flyet til Newcastle skal gå. Folk begynner å gå om bord i flyet og Andersen sitter klar med setenummeret i hånden og venter på å få hjelp til å komme inn på flyet.

— Da kommer det en dame fra bakkemannskapet bort og sier hun skal sjekke med kapteinen. Etter en kort stund kommer hun tilbake og sier bestemt at jeg ikke får være med flyet. Jeg må klare å gå om bord i flyet selv, men det går jo ikke, sier hun.

Andersen blir helt taus og klarer ikke å si noe.

— Jeg følte meg nedverdiget. Jeg gråt ikke da, sier hun med tårer i øynene og fortsetter.

— Jeg tenkte at det ikke går an. Det kan ikke være mulig i 2011.

- Diskriminering

Ifølge Andersen var det fire- fem trinn det sto på. Med en ekstra person ville hun vært inne i flyet i løpet av fem minutter.

— I stedet kjørte hun meg tilbake til billettkontoret hvor jeg måtte booke om billetten min til Norwegian og fly til Oslo, så Edinburgh hvor min svigersønn måtte hente meg, sier hun.

Andersen var fremme i Newcastle hos barnebarnet på 2,5 år, datteren, svigersønnen klokken 2 natt til lørdag.

— Jeg fikk vite det via min datter. Hun hadde fått en tekstmelding fra min kone der det sto at hun var blitt nektet adgang. Det er rett og slett diskriminering, sier ektemannen.

Ekteparet måtte ut med rundt 5500 kroner ekstra i reisekostnader og har fremdeles noen ubrukte flybilletter på stuebordet hjemme.

Små og trange

Ifølge Darren Roberts fra Eastern Airways fikk ektemannen, Arve Andersen, beskjed om at konen måtte gå opp flytrappen ved egen hjelp dersom hun skulle være med flyet, før han bestilte billetten. Dette avviser imidlertid Andersen.

— Slik vi forsto det var han klar over dette. Hvis vi hadde blitt gjort oppmerksom på at fru Andersen ikke kunne gå opp eller ned flytrappen, ville vi ikke ha akseptert bestillingen. Men fru Andersen har rett til full refusjon, sier han.

Roberts forteller at flyselskapet tilbyr assistanse for rullestolbrukere til og fra flytrappen på alle flyene, også på flyet som går mellom Stavanger og Newcastle. Men da må passasjeren være i stand til å gå ut og inn av flyet uten assistanse. På de større flyene har de tilgang til en heis som kan hjelpe rullestolbrukere og andre personer med redusert mobilitet om bord i flyet.

— Eastern Airways tilbyr den høyeste graden av service når det gjelder trygghet på alle våre flyginger. Men utformingen av blant annet døren og flytrapptrinnene på flyene som går fra Stavanger til Newcastle, hindrer oss i å gi en god og trygg service til rullestolbrukere, sier han.

Flyselskapet viser også til en EU-lovgivning som sier at flyselskapet kan nekte rullestolbrukere eller personer med redusert mobilitet adgang til flyet dersom inngangspartiet ikke er stort nok til at den reisende kan komme seg trygt inn og ut inn av flyet.

- Høres helt forferdelig ut

Seniorrådgiver i Norges Handikapforbund, Tore Amblie Bjørback, bekrefter at flyselskap kan nekte ombordstigning dersom det er fysisk umulig å få inn passasjerer med nedsatt funksjonsevne på grunn av inngangspartiet til flyet, men han kan ikke se at det er et problem i dette tilfellet.

— Det kan da ikke være trangere enn at man skal kunne evakuere alle personene i flyet også de uten nedsatt funksjonsevne innen 90 sekunder. Det høres også helt usannsynlig ut at når hun med litt bistand kan komme seg om bord i flyet også kan evakueres dersom det skulle være aktuelt.

Han mener argumentene til flyselskapet ikke henger på greip.

— Det høres ut som en veldig rar og dårlig strategi fra flyselskapet side å nekte reisende og komme om bord i flyet, sier han.

Han reagerer også på måten Andersen ble behandlet på.

— Det høres helt forferdelig ut. Det viktigste her er også menneskebehandlingen hun blir utsatt for. Vi er i 2011 og da skal ikke slikt skje, sier Bjørback.

- Aldri mer Eastern Airways

Ekteparet Andersen forteller at de har tatt kontakt med flyklagenemden og skal kontakte flyselskapet.

— Vi har alltid likt å reise og det har vi tenkte til å fortsette med, men aldri mer med Eastern Airways, sier ekteparet.

ALDRI MER: Eteparet Andersen har reist mye med fly etter at Inger Fallstrøm Andersen fikk slag for fire år siden, men de er aldri blitt nektet adgang tidligere. - Aldri mer Eastern Airways, sier de.
EIRIK BREKKE