Næringslivet trues av mangel på ingeniører, viser en undersøkelse fra organisasjonen Tekna. Likevel finnes det ingeniører som er nødt til å kjøre taxi, fordi de ikke får jobben de søker på, skriver Teknisk Ukeblad.

Magasinet har snakket med ingeniører med utenlandskklingende navn som har søkt på relevante jobber mange ganger, men ikke blitt innkalt til intervju.

Ikke innkalt til intervju

Mohammad Nawab forteller at han søkte begynte å søke jobb overalt i Norge, så fort siste eksamen var levert i fjor. Nå har det gått tre måneder, men han har ennå ikke blitt invitert til intervju eller fått beskjed om at søknaden hans har blitt avvist.

— Nå jobber jeg som taxisjåfør i Oslo. Jeg er også tolk hos tolketjenesten fordi jeg snakker seks språk, blant annet persisk, kurdisk og arabisk. Men det er byggingeniør jeg virkelig har lyst til å jobbe som. Det er ikke penger som betyr mest for meg, men kunnskap og mer erfaring, sier Nawab til Teknisk Ukeblad.

Fiktive søknader avslørte diskriminering

Aftenposten skrev i januar at en ny underøkelse fra Fafo viste at jobbsøkere med et utenlandsklingende navn har 25 prosent mindre sjanse til å bli innkalt til jobbintervju enn søkere med et norsk navn. Fafo-forskere sendte 1800 parvise, fiktive jobbsøknader til reelle stillingsutlysninger.De to søknadene var helt like i forhold til språkføring, utdannelse og arbeidserfaring, men skilte seg fra hverandre ved at navntrekket signaliserer at de to søkerne har henholdsvis etnisk majoritets— og minoritetsbakgrunn.

- Går glipp av kvalifiserte søkere

Rådgiver Eirik Devold i NITO mener at arbeidsgivere bør strebe etter et åpent og inkluderende arbeidsliv.

– Uansett bakgrunn bør en persons kvalifikasjoner og erfaring telle ved innkalling til intervju. Arbeidsgivere går glipp av kvalifiserte ingeniører hvis de ikke vurderer arbeidsledige og personer med utenlandsk navn på lik linje med andre kandidater. Når det gjelder arbeidssøkere, er det viktig å få frem hva de har brukt tiden på også i tiden de har vært arbeidsledige, sier Devold til Teknisk Ukeblad.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook